Головна » Блог » SEO | Органічне просування сайту » Зібрати семантику і не постаріти

Зібрати семантику і не постаріти

23.02.2021

Редакція: Ольга Коцофане. Автор: Ярослав Рушковський


Зміст

  1. Навіщо потрібна розробка семантичного ядра.
  2. Як забрати СЯ своєї мрії.
  3. Що робити далі з ключовими фразами.
    1. Кластеризація семантичного ядра.
    2. Стоп-слова.
  4. Впровадження семантики на сайт.

Що таке семантичне ядро сайту? Для чого потрібно складати цей горезвісний список, про який seo-фахівець говорить 80% часу? Як його розробити, і що далі робити з ключовими словами? А коли вже є готове СЯ, чи потрібно потім його переглядати, доповнювати, змінювати? І який взагалі вигляд має “ідеальний” список ключових фраз?

Відповіді на ці запитання ви дізнаєтеся далі. Але почнемо з визначення.

Семантичне ядро — це впорядкований набір слів, їхніх морфологічних форм і словосполучень, що найточніше характеризують вид діяльності, товари чи послуги, пропоновані сайтом. Має центральне ключове слово, як правило, високочастотне. Усі інші ключові слова в ньому ранжуються в міру убування частоти спільного використання з центральним запитом у загальній колекції документів (Wiki).

Якщо визначення вам здалося занадто незрозумілим або просто нудним, не переживайте. Під час читання все стане гранично зрозумілим. Розповім, як можна підібрати семантичне ядро своєї мрії. Розповім, що з ним робити і як використовувати. І все це за допомогою інструментів, які є у кожної людини: голова і дві руки.

Отже, почнімо.

 

Навіщо потрібна розробка семантичного ядра

Щоб вам було простіше зрозуміти цей складний процес, наведу аналогію.

Уявіть автомобіль будь-якої марки, кольору, форми. Уявіть його обводи, комфортабельний салон, електронну начинку, де кожна деталь зроблена саме для вашої зручності.

Автомобиль — это сайт в интернете

Ви особисто або разом зі своїми колегами зробили його майже ідеальним. І все б класно, та тільки автомобіль не їде. Стоїть на місці й ніяк не хоче рухатися. І хтось вигукує: «Та він же не заправлений!». Виявляється, як все банально просто. Ви заправляєте автомобіль (бензином, дизелем, електрикою) і він їде.

Точно так само працює сайт. Ви можете створити близький до ідеалу ресурс, але якщо він не буде “заправлений” СЯ, нічого не зрушиться з місця. На сайт не приходитимуть нові відвідувачі і не здійснюватимуть цільові дії, а бізнес не розвиватиметься. Збір семантичного ядра — перший крок, необхідний для старту роботи сайту.

На практиці складно уявити ресурс, який взагалі не ранжується в пошукових системах. У будь-якому разі є певне наповнення: назва категорій, опис, контактні дані тощо. Але це все можна порівняти зі штовханням машини. Адже якщо штовхати, вона теж їхатиме. Ось тільки ви будете зовні, а не всередині.

То що ж треба, щоб комфортно рулити в потрібному напрямку? Вникнути в суть.

Працює все дуже просто. Кожне ключове слово у вашому зібраному семантичному ядрі — це ще одні дверцята у вашу машину. Зрозуміло, є і “ворота” (зазвичай їх називають високочастотними запитами). Але є і куди скромніші, але не менш важливі, “хвірточки” (низькочастотні запити). І ось кожні такі “двері” ведуть на ваш ресурс. Одні приводять багато людей, інші — менше. Підібрати ключові слова — означає відкрити всі шляхи, якими до вас зможуть потрапити клієнти.

Низькочастотні запити в рази конверсійніші за високочастотні. Тобто приносять більше фінансової вигоди для комерційних проєктів.

Звідси висновок: КОЖЕН ключовий запит потенційно може привести до вас на сайт відвідувача. Звісно, якщо він не придуманий особисто вами, а підібраний за допомогою Google Adwords або Yandex Wordstat.

Як зібрати СЯ своєї мрії

Правила збору та роботи з СЯ

Якщо ви хочете знати, як підібрати ключові слова, запам’ятайте ці кілька правил.

  1. Ніколи не придумуйте ключові запити.
  2. Якщо ви починаєте придумувати, дивіться правило №1.
  3. Аналізуйте кожен ключовий запит, щоб зрозуміти його потенціал.
  4. Не відкидайте ключові фрази, якими б дрібними вони вам не здавалися.
  5. Пам’ятайте, що семантичне ядро — це фундамент вашого ресурсу, без якого все зупиниться. 

Для збору пошукових запитів рекомендую використовувати першоджерела: Планувальник ключових слів Google і Вордстат Яндекса.

Лайфхак для українців. Для підбору ключових слів у Яндексі використовуйте VPN.

Але є і спеціальні сервіси для створення ядра: Serpstat, SimilarWeb, Megaindex. Навіть сервіси, що працюють із посиланнями, почали надавати інформацію за ключовими словами. Наприклад, Ahrefs. Вибирайте, той що вам зручніше.

Збір ключових слів

Тепер розглянемо, як підібрати семантику.

Моя відповідь: РУКАМИ! Якщо ви думаєте, що існує сервіс, який збере ідеальне СЯ після натискання однієї кнопки, тоді продовжуйте так думати. І, може, ви коли-небудь його самі і створите. У нашій роботі думати потрібно завжди.

Перш ніж почати підбір ключових слів, треба чітко розуміти тематику й аудиторію: для кого створено ваш ресурс і як потенційний користувач може вас знайти. Люди різного віку, інтересів, статей шукають по-різному. Проведіть експеримент на своїх рідних. Упевнений, що ви будете здивовані.

Будьте простішими в пошуку відповіді на питання, як підібрати семантику. Працюйте виходячи з основного ключа. Якщо вам потрібно зібрати СЯ для «кулькової ручки», збирайте його для «ручки». Якщо під сторінку «будівельні послуги», вибирайте «будівництво», для продажу «ховрахів у тайзі» беріть слово «ховрах». Тягніть дані звідусіль: з будь-яких сервісів, парсерів, БД у таблицю Гугла або Екселя.

Я працюю з Google таблицями, тому всі подальші формули наводитимуться для Google Docs.

Один Google документ здатний обробляти 2 мільйони клітинок. У більшості випадків цього достатньо.

Хоча, в моїй практиці траплялися ситуації, коли можливостей Гугл Таблиць було замало. Це коли я складав повне СЯ за ключовим словом «автобус», причому з охопленням росії та України. Тоді доводилося використовувати софт від Майкрософт.

Загалом зібрати семантику сайту нескладно. Тим більше зараз так багато різних статей і відео на цю тему. Дивіться, читайте, слухайте хоч цілими днями.

Чому я не наводжу вам “ідеальні” способи створення ядра? Та тому що скільки seo-фахівців, стільки й способів. Кожен по-своєму розділяє, групує, використовує свої алгоритми. Я покажу вам один зі способів, яким користуюся особисто. Застосовувати його у своїй практиці чи ні — вирішувати вже вам.

Важливо! Потрібно підібрати ключові слова онлайн під кожну конкретну сторінку, а не для ВСЬОГО САЙТУ одразу.

А тепер будемо осягати науку на прикладі: швидко зберемо потрібне СЯ.

Інтерфейс у Google Adwords має такий вигляд:

1. Заходите в Adwords. Натискаєте на «Інструменти» -> «Планувальник ключових слів».

  1. Після завантаження сторінки ви побачите наступне:

Перший розділ актуальний для пошуку нових слів. Другий — для отримання даних про частотність ключових слів.

  1. Вибираєте «Пошук нових ключових слів», вводите запит, тиснете «Почати» і чекаєте.

  1. Отримуєте список ключових запитів і частотність кожного ключа (зовнішній вигляд таблиці може відрізнятися від вашого, налаштовується він за кліком на «Стовпці» праворуч від синього значка «Фільтр»).

  1. Можете прямо тут погратися з фільтрами або вивантажити всі дані, натиснувши на кнопку в правому верхньому кутку вікна браузера.

  1. Чекаєте, поки триває аналіз запитів. Завантажуєте файл із розширенням .csv на свій ПК і можете приступати до роботи. Я ж для наочності прикладу вніс дані в цю таблицю. Можете ознайомитися.

Насамперед працювати доведеться з даними з першої та третьої колонки.

Далі, йдете в Yandex, щоб провести аналіз запитів і в цій пошуковій мережі.

  1. Вводите запит і отримуєте дані.

  1. Насамперед вас цікавить поле 1. Дані з нього копіюєте у свій файлик. Я їх перенесу в той самий файл, де дані з Google. Налаштування 2 актуальне, якщо вам треба зібрати ключові запити за певним регіоном, щоб зрозуміти, як часто люди вводять його в пошук. Поле 3 відображає категорії схожих фраз, що також буде корисним для підбору максимально повного СЯ.

У цьому прикладі вийшло дуже маленьке семантичне ядро. А після роботи над ним воно стане ще меншим.

Як користуватися різними сервісами, найкраще написано на сайтах самих сервісів. Тож вивчіть довідки і визначте для себе, який вам більше подобається.

Не буду акцентувати увагу на тому, що найкраще вказувати URL сторінки, під яку збираються запити. Можливо, ви вирішили підібрати семантику, поки немає ще сайту і самого урла. Хоча досвідчений seo-шник просто поставить шаблон урла в сусідній колонці поруч із ключовим словом і буде нереально крутий. Коли настане час “X”, звичайна заміна допоможе все швиденько підправити.

Ось мій варіант шаблону: https://site.com/[категорія/товар/тег/блог/стаття…]

Короткий чек-лист зі збору семантичного ядра.

  1. Реєструєте акаунт Google і Яндекс.
  2. Встановлюєте Оперу (У цьому браузері вже є вбудований VPN, без якого збір СЯ з Яндекса буде проблематичним. У Chrome, Mozilla необхідно встановлювати додатковий софт або плагіни).
  3. Заводите рекламну кампанію в Adwords.
  4. Логініться в Яндекс під створеним акаунтом.
  5. Визначаєте основний ключ.
  6. Вводите ключовик і переносите дані в таблицю.

 

Що робити далі з ключовими фразами

Кластеризація семантичного ядра

Отже, зібрано. Через дюжину безсонних ночей, сотні літрів випитої кави ви досягли своєї мети — красиві, рівні списки ключових слів. Саме вони приведуть першого відвідувача на ваш сайт. Відчуваєте торжество моменту? Його велич? І силу? Ні? І правильно. Адже робота тільки почалася! Попереду у вас — кластеризація ключових запитів.

Ви думали, що зібрати семантику онлайн — це найтриваліший етап, і він підійшов до кінця? Ні, це немов розминка перед марш-кидком для атлета і не більше.

Сподіваюся, ви скористалися порадою зі збору ключових слів під конкретні сторінки і здогадалися їх якось розмежувати в таблиці. Створюючи нові аркуші або розміщуючи в сусідніх колонках, а НЕ ВСІ В ОДНУ!

Одразу скажу про сервіси, щоб зняти це питання і не повертатися до нього. Варіантів, коли ви взяли і скопом закинули своє семантичне ядро кудись і звідти отримали зручну, точну кластеризацію пошукових запитів, — немає. (Хоча я не виключаю, що мені просто траплялися погані сервіси аналізу запитів).

Як підсумок: сидиш і переглядаєш, наскільки якісно були згруповані ключові слова. Кілька годин вичитуєш, поки перед очима вже не пливуть рядки. Гаразд, якщо там до тисячі запитів. А якщо їх 100к? Час і нерви — реальна ціна того, щоб зібрати семантику.

Але факт залишається фактом, і кластеризацію проводити необхідно. Запити зі спільними словами (перевертні) або ті, що належать до однієї групи (синоніми), необхідно згрупувати для подальшої роботи з ними.

Ось посилання на зручний файл для роботи з семантичним ядром.

Ідея була дуже проста: зменшити час і витрати на кластеризацію ключових запитів. На допомогу прийшли регулярні вирази. Немов манна небесна вони зійшли і обрушилися тяжким каменем на мою голову. Але що робити, довелося розбиратися.

Перейдемо до кластеризації пошукових запитів із файлу.

Насамперед перенесіть фрази на аркуш «Ключі».

Далі, складіть список усіх унікальних слів у семантиці. Це зручно робити через програму Notepad++. Знаходите її в пошуку, завантажуєте, встановлюєте, відкриваєте. Копіюєте ключові слова в програму і натискаєте поєднання клавіш Ctrl+F.

Перемикаєтеся на вкладку «Замінити». У поле «Пошук» вставляєте пробіл (клацаєте мишкою і один раз натискаєте на цю довгу клавішу на клавіатурі).

У поле «Замінити на» вписуєте два символи “n”. Відзначаєте крапкою в «Режим пошуку» навпроти «Розширений».

Після тиснете на кнопку «Замінити все» і отримуєте результат.

Копіюєте цей величезний список слів і повертаєтеся назад у файл аналізу запитів.

Переходите на аркуш «Унікальні» і вставляєте в колонку А (починаючи з другої комірки) список слів. У колонці В буде автоматично створено список унікальних слів.

Звертаю вашу увагу, що список унікальних слів складається всього з 261 слова, а список усіх ключів налічує 525 запитів. У підсумку ви скоротили час для роботи вдвічі, виконавши ці нескладні маніпуляції.

Під час аналізу запитів дуже важливо прибрати зі списку унікальних слів цифри!

Далі, копіюєте список ваших унікальних слів і переходите на аркуш «Кластеризація». Список вставляєте в колонку А, починаючи з другої комірки.

П’ятихвилинка в логіці роботи. У колонці А зібрані слова, які seo-фахівці відносять до якогось фільтру. Фільтрів можна зробити стільки, скільки необхідно. Сама таблиця є масштабованою, головне, не забувати протягувати формули.

У цьому прикладі використовуються загальні фільтри. «Інфо» означає, що слово належить до інформаційних запитів, «Ком» — до комерційних і т. д.

Що об’ємніший ваш СЯ і що детальніше ви хочете його опрацювати, то більше фільтрів можна придумати. Ними можуть бути конкретні бренди, країни, регіони, характеристики товарів або послуг. Завдяки цьому буде дуже зручно фільтрувати семантичне ядро за потрібними параметрами. Символом “*” позначені порожні заготовки під можливі фільтри.

Відзначаючи потрібне слово відповідним йому фільтром, ви автоматично додаєте це слово до фільтра, за яким далі відбуватиметься групування.

Існує прямий зв’язок між назвою фільтра (назва записана в червоних комірках першого рядка) і позначкою до колонки «Фільтр». Причому регістр не важливий, важлива сама назва. «Інфо» відповідає «інфо», «Інфо», «ІНФО». Але не відповідає «інф», «Інфа» тощо. Дотримуйтесь її, і помилок не буде.

Зверніть увагу, що під час першого додавання унікальних ключів, частині слів автоматично присвоєно значення в стовпчику «Фільтр». Ця інформація підтягується зі сторінки «Стоп-слова», але про неї пізніше. Залишається поставити мітки навпроти невідмічених слів. Позначки мають збігатися з назвою фільтра.

Фільтри можна перейменовувати як вам зручно і додавати нові.

На це піде якийсь час. Для проставлення позначок навпроти всіх унікальних слів мені знадобилося близько 10 хвилин. У підсумку вийшло так:

Прочерками позначено слова, які, на мій погляд, є зайвими в цій семантиці. За бажання їх так само можна розділити і винести у свої фільтри. Важливо завжди думати і мати перед собою якусь картинку, щоб усвідомлено розподіляти слова. Без цього продумуючи, як зібрати семантику сайту на конкретному етапі його розвитку, ви можете втратити якісь цінні ключі.

До завершення кластеризації залишилося всього кілька кроків. Поверніться на аркуш «Ключі». Виділіть мишкою комірки та колонки з вашими фільтрами.

 

Після виділення натисніть поєднання клавіш Ctrl+С і тут же Ctrl+Shift+V. Порожні фільтри можете видалити, залишити або додати потім.

Далі ви зможете побачити таку картину.

Не працює! 🙂

Формули залишилися на місці, у вигляді тексту, але не рахують. Так, є маленький нюанс. Необхідно в кожній формулі прибрати символ “|” (вертикальна риска). Знаходиться він у кінці кожної з формул, перед передостанніми круглими дужками.

Ознакою того, що все зроблено правильно, стануть комірки з назвою фільтра або порожні комірки.

Простягніть формули на всі ваші ключові запити і почекайте якийсь час. У мене перерахунок формул зайняв менше хвилини. Ось результат:

За допомогою фільтрів я прибрав усі непотрібні мені фрази, в яких містилися слова, пов’язані з фільтрами (інфо, ком, -, .(крапка)).

Подальша маніпуляція з фільтрами залежить від того, для яких цілей було зібрано семантичне ядро. Якщо вам потрібні інформаційні запити, пов’язані з основним ключем, вмикайте фільтр «Інфо». Якщо ви бажаєте запропонувати свої послуги зі збору семантичного ядра за грошову винагороду, вмикайте фільтр «Ком».

Можливо, виникне питання про доцільність усіх цих маніпуляцій, адже можна просто в таблиці якось позначати ключові запити, переносити загальні на інші аркуші тощо. Так, можна і так. Але якщо порахувати весь час на кластеризацію семантичного ядра, ви зрозумієте в чому плюси мого способу. На підготовку унікальних слів для вичитки йде менше хвилини (перенести всі зібрані ключові фрази + виділити унікальні та записати їх на аркуш «Кластеризація») + час на вичитку і розставлення міток (на 259 слів пішло близько 10 хвилин, значить, на слово йде приблизно 2,3 секунди) + час на протягування і перерахунок формул близько години (усе залежить від розміру семантики, але це година, яку ви можете витратити на інші справи!).

Рішення про те, як підібрати ключові слова для сайту, приймайте самі. Коротка інструкція присутня у файлі на відповідному аркуші.

Стоп-слова

Ключову роль у роботі з таблицею з кластеризації відіграє аркуш «Стоп-слова». На ньому зібрані запити, які в 99% випадках можна віднести до однієї і тієї ж категорії. Наприклад, слово «купити» буде в 99% випадках віднесено до комерційних слів. Слово «Київ» — до географічних і т. д.

Зібравши максимально повний перелік стоп-слів різного характеру, можна ще більше скоротити час на вичитку унікальних слів на аркуші «Кластеризація». Пов’язано це з тим, що після додавання списку унікальних слів таблиця автоматично перевіряє їх на відповідність стоп-словам. Якщо відповідність знайдено, ставиться позначка.

Ви можете видаляти, змінювати і додавати свої списки стоп-слів. Але доведеться розібратися в тому, як зібрати семантику для Google, не пропустивши жодного етапу. Особливо важливо зрозуміти, як усе групується у формулі комірки А1. Складного там нічого немає, проте розбір формул Гугл таблиць не є темою цієї статті.

Необхідно запам’ятати таке. Під час додавання або видалення слова в будь-якому зі списків доведеться скопіювати формулу з комірки А1 і вставити її на аркуш «Кластеризація» в комірку В2. Далі, протягнути, щоб відбулася заміна старих формул на нові.

Буде розумним провести роботу над списком стоп-слів, а вже після цього займатися кластеризацією пошукових запитів.

 

Впровадження семантики на сайт

Якісно виконавши роботу зі збору ключових слів і кластеризації, ви можете впроваджувати семантику на сайт. Причому чітко буде видно (за частотністю), які ключі можуть привести більше відвідувачів, а які — менше. Пам’ятайте: якщо у вас є ключовий запит «купити телефон» із частотністю 20к на місяць, це не означає, що використавши його в мета-тегах, контенті, ви зможете отримати такий трафік на цю сторінку.

Проаналізуйте свій CTR по сторінках і виведіть середній показник. Наприклад, він буде 3,5%. Отримуєте 700. Дуже усереднене значення. Але зі статистикою в нашій справі завжди так. Усе дуже середнє і приблизне.

Ключові слова слід використовувати в назві сторінки, мета-тегах, контенті. Ви маєте дати зрозуміти пошуковій системі суть тієї чи іншої сторінки за допомогою ключових слів на ній. Але «що занадто, то не здраво». Тож не перестарайтеся з впровадженням.

Що стосується ідеалу… Так от, ідеалу немає і ніколи не буде. Ідеал — невловима штука, яка буде весь час змінюватися. А тому зібрати “ідеальне СЯ” неможливо.

Загалом відповідь на запитання, як зібрати семантику для сайту, не може бути вирішена однозначно й остаточно. Це процес розвитку і просування інтернет-ресурсу. Крапка. Думка закінчена. Не схоже, так? Але це так. Ключове слово — процес. І він триває доти, доки ви зацікавлені в розвитку свого сайту.

Машина ж теж не будується один раз на все життя. Її необхідно обслуговувати. Проводити регулярні ТО, заміну деталей, масел. Семантичне ядро необхідно періодично оновлювати, впроваджувати нове, прибирати старе тощо.

Це була не зовсім звичайна і нудна стаття про те, де і які кнопки натиснути, щоб перемогти… яких вагон і маленький потяг.

Ставте лайки і дизлайки. Пам’ятайте, що будь-яка реакція — це вже перемога… хоча б наполовину.

Удачі при зборі семантичного ядра своєї мрії!


Статтю перевірив керівник віддалу SEO Webpromo Артем Коломієць.

Почніть якісне SEO-просування з Webpromo!

Дізнайтеся вартість, терміни і перелік робіт для вашого проєкту

    Останні матеріали рубрики

    Блакитна галочка в Instagram: поради

    Блакитна галочка в Instagram: поради, які допоможуть успішно...

    Блакитна галочка, незважаючи на малий розмір, має велике значення у побудові довіри з аудиторією. Щоб допомогти вам успішно отримати...

    Арбітраж трафіка: що це таке і як на ньому заробити

    Арбітраж трафіка: що це таке і як на ньому заробити

    У новій статті ми не просто розповідаємо про потенціал і користь аффілейт-маркетингу, а пояснюємо, що таке арбітраж трафіка та як від...

    Google випустив оновлення Core Web Vitals 12 березня 2024 року

    Google випустив оновлення Core Web Vitals 12 березня 2024 року

    Ключові дані, які потрібно знати про оновлення Google.

    Google інтегрує публікації із соціальних мереж у...

    Google підтягуватиме в результати пошуку публікації компанії в соцмережах.

    Підпишіться на нашу розсилку
    Будьте в курсі останніх новин та спецпропозицій
    Підписка на розсилку в Telegram
    Залишились питання?
    Наші експерти готові відповісти на них

     

    Зв’яжіться за вказаним нижче телефоном з нашим менеджером або скористайтеся послугою «Зателефонуйте мені». Ми зв’яжемося з вами найближчим часом.

    Виконують всі задачі, досягаючи кращих КРІ
    Рекомендую Webpromo як надійних партнерів
    Кратно зросли показники приросту органічного трафіку
    Серед багатьох ми обрали Webpromo
    Кожен в команді— майстер своєї справи
    Ціную Webpromo за гнучкість
    Команда Webpromo - це продовження нашого відділу маркетингу
    Спокійний за просування своїх проєктів в інтернеті

    Ми використовуємо cookie-файли для надання найбільш актуальної інформації.

    Продовжуючи використовувати сайт, Ви погоджуєтесь з використанням файлів cookie.

    Політика конфіденційності