Головна » Блог » Як працювати з текстом, якщо ти не копірайтер?

Як працювати з текстом, якщо ти не копірайтер?

29.08.2020

Ольга Коцофане


Послідовні пропозиції на аркуші текстового редактора, що відображають суть заданої теми ‒ вершина айсберга, за якою всі оцінюють роботу копірайтера. Але створення тексту включає також дослідження, збір інформації, планування, форматування, редактуру й оптимізацію, якщо мова йде про SEO-контент. Виходить, що сам процес написання куди простіше, ніж підготовка та подальша робота з матеріалом. І для створення якісного текстового контенту насправді потрібно трохи більше, ніж просто вміння красиво висловлювати думки. Про це «трохи більше» і піде мова далі.

Наша стаття буде корисна всім, хто хоче писати круті авторські колонки в медіа, вести власний блог, розкрутити акаунти в соцмережах або сайт за допомогою контенту або збільшити продажі коштом «смачних» описів товарів і рекламних слоганів. Це не заміна курсам з копірайтингу, а лише коротке базове керівництво від редакції Webpromo, щоб згенерувати ідею, самостійно написати й відредагувати текст. Всі запропоновані рекомендації ми перевірили на власному досвіді й з задоволенням ділимося ними з вами. Якщо готові, то почнемо!

Визначаємо мету тексту

Текст ‒ це не просто набір символів, а ефективний засіб комунікації з цільовою аудиторією. Тому перед написанням запитайте ‒ кому і навіщо він потрібен? Це допоможе далі вибрати правильний стиль, заголовок і формулювання.

Основні цілі текстового контенту в digital:

  • Лідогенерація. Такі тексти пишуться на основі УТП компанії й повинні, в першу чергу, зацікавити читача (в цьому випадку ще й клієнта). Їх використовують для оформлення сайту або лендінгу, в розсилках;
  • Апсейл і перехресні продажі. Текст може містити лише одну пропозицію або кілька абзаців, бути частиною іншого виду тексту. Такий контент можна зустріти в розсилках брендів, в картках товару на сайті, на головних сторінках гендінгу ‒ там, де ефективно працює маркетинговий інструмент допродажів;
  • Підвищення впізнаваності бренду і лояльності до нього. Тексти, написані з цією метою, корисні й мають унікальний tone of voice. Вони повинні зображати політику компанії, даючи вичерпну відповідь на обрану тему. Часто такі тексти можуть бути послідовними, доповнювати один одного. Вони використовуються для розміщення на сайті (наприклад, в блозі бренду), в соціальних мережах у вигляді підписів до постів, в розсилках, а також на рекламній продукції. Якщо мова йде про сайт і соцмережі, то тексти обов’язково повинні містити ключові запити, щоб залучати аудиторію;
  • Залучення трафіку. Найпростіша, хоч і досить благородна мета. Щоб текст прочитало більше людей, він повинен бути на актуальну тему, унікальним, містити пошукові запити користувачів і LSI-слова, мати привабливий і цікавий заголовок. При цьому в генерації такого контенту важлива системність і регулярність. Це означає, що необхідно ретельно опрацьовувати теми, які генерують трафік з усіх боків, а також чітко дотримуватися графіку публікацій і поступово нарощувати обсяг матеріалів;
  • Інформаційна. Статті являють собою корисні тексти на задану тему ознайомчого або поглибленого характеру. До таких відносяться експертні тексти на блогах, різні статті-дослідження, новини в ЗМІ. Також подібні матеріали можуть служити для просування сайту, якщо використовувати в них «ключі» на тему.

Варто відзначити, що один і той же текст може мати відразу кілька цілей. Наприклад, бути корисним для читача, генерувати лідів і прогрівати їх перед продажем. Ми зустрічаємо такі матеріали у вигляді безкоштовних електронних книг, чек-листів і гайдів.

Важливо! Визначаючи мету тексту, враховуйте специфіку свого сайту або бізнесу, портрет цільової аудиторії і її інтереси, а також свою зовнішню мета.

Правильно вибрати мету тексту також допомагає розуміння результату, якого ви хочете досягти. Тому відразу визначте, як ви будете його вимірювати. Варіантів оцінити ефективність тексту кілька:

  • за кількістю переглядів;
  • по лайкам/коментарям/репостам;
  • за часом читання;
  • за кількістю конверсій;
  • по кількості відмов;
  • по діях на сторінці (переходах за посиланнями, відкриттям фото) та ін.

Отримуючи вимірні результати ви зможете бачити прогрес і покращувати текстовий контент.

Про що писати або де шукати ідеї для текстів

Про що писати текст? Питання-гальмо, яке відбиває всяке бажання продовжувати створювати контент. Тому тут редакція Webpromo без зайвих слів поділитися перевіреними методами, які дозволяють генерувати теми для матеріалів.

  1. Брейнштормінг. Виділяйте 15 хвилин протягом кожного робочого дня, щоб подумати над темами і накидати ідеї. Записуйте в блокнот або текстовий файл всі думки, які приходять в голову.

  2. Запитайте у своєї аудиторії. Не бійтеся зайвий раз прокомунікувати з передплатниками або читачами, щоб отримати від них зворотний зв’язок. Все, що б вони не написали, можна використовувати для створення контенту. Коментарі користувачів і є «білями», які в першу чергу хвилюють вашу ЦА. Якщо ж боїтеся питати, читайте коментарі до вже наявних публікацій та знаходьте питання, відповідей на які ви ще не дали.

  3. Досліджуйте ключові запити. Одним словом, проведіть SEO-аудит свого сайту або блогу і сформуйте семантичне ядро. По кожному ключовому запиту придумайте одну або кілька тем. Їх і використовуйте в своєму контент плані.

  4. Розбивайте загальні теми на більш вузькі. З узагальненого матеріалу завжди можна зробити кілька точкових. Простий приклад: нашу статтю «Як працювати з текстом, якщо ти не копірайтер» можна розбити на кілька текстів з більш точним посилом, зокрема «Як вибрати стиль для статті», «Як створити медіаплан», «Як генерувати теми для статей. Практичні методики» і т.п.

  5. Напишіть продовження «бестселера». Проаналізуйте статті, які вже добре зайшли на вашому сайті, і напишіть навздогін ще кілька матеріалів на тему. Якщо ви розповідали про жіночі зачіски, то продовжуйте розвивати цю гілку статтями про тренди в зачісках, про зачіски голлівудських зірках, зачіски для різного типу обличчя. Не забудьте перелікувати матеріали між собою (SEO-фахівець скаже вам спасибі).

  6. Аналізуйте конкурентів. Обов’язково заходьте на конкуруючі сайти і вивчайте контент. Беріть на замітку теми, про які ви своїм читачам ще не розповіли.

  7. Надихайтеся на YouTube, в Instagram і Pinterest. Ці платформи є джерелом неоціненного контенту. Тому шукайте сторінки з відповідним для вас контентом і виписуйте теми, які найбільше обговорюються користувачам і збирають перегляди. Також стежте за висхідними трендами.

  8. Використовуйте західні джерела. У багатьох питаннях зарубіжні ресурси є першоджерелами, тому розумно шукати там корисну інформацію і надихатися. Підпишіться на авторитетні видання або цікаві блоги в своїй ніші і відстежуйте тренди.

Як вибрати стиль тексту

Здавалося, що після того, як Максим Ільяхов познайомив всіх автором з інфостілем, проблема вирішена. Але це не подорожник, щоб застосовувати його до всіх текстів поголовно. Тому хочемо коротко нагадати про те, які стилі існують в мові, чим вони відрізняються і як їх використовувати.

Що таке стиль мовлення? Якщо ж говорити науково, то стиль – це усталена система різних мовних засобів і способів, що склалася в період розвитку мови. Кожна система характерна для свого середовища, серед яких ЗМІ, наукова спільнота, художня література, офіційно-ділові комунікації та т.п.

Якщо говорити просто і зрозуміло, то стиль можна порівняти з чоловічим діловим костюмом. Від вибору його елементів, забарвлення і крою буде залежати загальний образ, хоча за своєю суттю костюм залишиться костюмом. Точно так само і зі стилем, в якому елементами виступають синтаксичні конструкції.

Щоб вибрати відповідний стиль для свого тексту, дайте собі відповідь на декілька питань:

кому він адресований?

де він буде опублікований?

яка в нього мета?

який спосіб викладу інформації?

Виходячи зі своїх відповідей ви без особливих зусиль виберете відповідний стиль. Так, інфостиль відмінно підходить для написання корисних статей, заміток і постів, новин в ЗМІ, текстів, що продають, гайдів і чек-листів, різних посібників. Його відмінністю є відсутність води й штамів, послідовна структура і чесність. У ньому достатньо фактів, щоб читач отримав повну і перевірену інформацію про предмет. Саме тому в digital-сфері інфостиль став таким популярним і улюбленим авторами. Однак, нагадаємо, що є й інші варіанти викладу матеріалу.

Публіцистичний стиль відмінно підходить для онлайн-медіа, націлених збирати трафік і реакції читачів. У ньому може бути присутнім емоційне забарвлення, заклики, а також образність і оціночні судження. При цьому всім матеріал має логічну структуру, факти. З мінусів можна відзначити велику кількість штамів, хоча багато ЗМІ і намагаються від них відходити.

Згодом публіцистичний стиль ризикує повністю розчиниться в інфостиле, оскільки вони дуже схожі, але останній лідирує по корисності й правдивості.

Художній стиль також має місце бути на просторах інтернету. Такі тексти доречні в особистих і безособових блогах, на тематичних сайтах, в розсилках (якщо того вимагає обраний tove of voice) і навіть в рекламних кампаніях. Для стилю характерна велика кількість епітетів, порівнянь, метафор та алегорій.

Науковий і офіційно-діловий стилі будуть доречні виключно у своїх вузькоспеціалізованих сферах. Вони припускають сухий виклад без емоційного забарвлення, епітетів і порівнянь, а також використання тематичної лексики. Розмовний стиль зустрічається лише на форумах і в соціальних мережах. Сленгові слова з нього можна часто зустріти в особистих блогах знаменитостей і інфлюенсерів.

Навіщо потрібен план тексту і як його скласти

Наявність плану – запорука гарної структури майбутнього тексту. Ви точно не втратите думка, чи не перестрибнете з теми на тему і читач з цікавістю дочитає вашу роботу до кінця.

План тексту може бути простим і складним. Редакція Webpromo воліє використовувати обидва варіанти одночасно, оскільки це дозволяє повністю розкрити тему. Ось покрокова інструкція, як вам скласти такий план:

  1. Чітко сформулюйте тему, на яку ви будете писати.
  2. Розділіть текст на основні частини, які допоможуть розкрити її.
  3. Напишіть заголовок до кожної частини і ви отримаєте простий план.
  4. Щоб розширити план, поставте до кожного підзаголовку питання. Запишіть їх в логічній послідовності.
  5. Сформулюйте головну думку кожного абзацу, виходячи з відповідей на поставлені запитання. Запишіть ключові тези.
  6. Перевірте, наскільки точно відповідаю тези підзаголовкам. При необхідності додайте відсутні пункти і питання.

Таким чином ви отримаєте не тільки план всієї статті, а й маленькі плани до кожного пункту. Залишиться лише написати текст, відповідаючи на поставлені запитання.

Порада! Правильно форматуйте підзаголовки й не забувайте використовувати при їх складанні ключові запити. Якщо у пресі це не настільки важливий фактор, то в digital без ключових запитів сторінка зі статтею буде погано ранжуватися в пошуку, і користувачі не зможуть її знайти.

З чого почати текст: правила хорошого вступу

Перший абзац тексту – найголовніший не тільки для читача, а й для пошукових систем. Його мета зацікавити користувача настільки, щоб йому захотілося проскроллити матеріал до кінця і зробити цільову дію, якщо таке від нього очікується. При цьому вступ не повинно бути занадто довгим, містити штампи і складні синтаксичні конструкції.

Оптимальні параметри першого абзацу:

  • довжина не більше 500 ЗБП;
  • ключова фраза в точному входженні;
  • ключова фраза органічно вписана в оточенні слів, які задають тематику;
  • текст зачіпає основні «болі» читача;
  • розповідає про що піде мова в статті і інтригує.

Інструменти для редактури і перевірки

Пунктуація, синтаксис, стилістика, унікальність, читабельність – показники якості тексту настільки багато, що відстежити їх в процесі написання матеріалу неможливий. Для цього ми рекомендуємо використовувати спеціальні сайти та сервіси.

Грамота. Довідково-інформаційний портал з російської мови, де можна перевірити правопис іноземних або складних слів, знайти відповідне правило щодо розставляння розділових знаків, а також попросити допомоги у фахівця.

Правопис. Україномовний ресурс, аналогічна Грамоті. Тут можна знайти всі правила української мови. Головний плюс у тому, що сервіс регулярно оновлюється та надає актуальні рекомендації.

Главред. Корисний інструмент, щоб почистити текст від штамів, пасивних дієслів, необ’єктивних оцінок та іншого словесне сміття. Оптимальною оцінкою вважається 8 балів з 10. Для виправлення помилок, досить натиснути на підсвічене слово та прокоментувати рекомендацію.

Текст.ру. Безкоштовний сервіс, призначений для перевірки унікальності тексту, орфографії та SEO-аналізу. Він бачить опечатки та подвійні пробели, неправильно написані слова та конструкції. Також сервіс підсвічує найбільш часто повторювані слова, які сприяють заспамленності текст.

Advego. Ще один ефективний інструмент для семантичного аналізу тексту, виявлення стоп-слів, шаблонних фраз без смислового навантаження. Сервіс абсолютно безкоштовний, доступний для десктоп-користувачів без реєстрації. Число перевірок необмежене.

Орфограммка. Простий сервіс для перевірки російськомовного тексту на грамотність, стилістику і SEO. Є безкоштовна тестова версія.

Мова. ДНК нації. Онлайн-сервіс для перевірки україномовних текстів на можливі помилки. На жаль, він бачить тільки найгрубіші орфографічні, пунктуаційні та лексичні порушення. Однак як додаткова перевірка дуже корисний.

Etxt. Безкоштовний сервіс для перевірки тексту на унікальність і поширені помилки. Без реєстрації дозволяє перевірити до 3000 ЗБП, після реєстрації – до 5000 ЗБП.

Тургенев. Оцінює ризик потрапляння під фільтр «Баден-Баден», який діє в пошуковій мережі Yandex. Оптимальним значенням вважається до 5 балів. Також сервіс дає рекомендації по стилістиці, орфографії. При перевірці підсвічуються складні для сприйняття пропозиції і конструкції, штами, оцінки та інша «вода». Працює досить коректно. При реєстрації нові користувачі отримують бонусну суму на рахунок, щоб протестувати програму. Подальше використання платне.

Хрономер. Якщо ви плануєте начитувати текст або вам потрібно вказати час читання, як це зроблено в нашому блозі, то сервіс допоможе розрахувати хронометраж.

Генератор заголовков. Безкоштовний сервіс, який створює продаючі конструкції. Ми самі лише недавно про нього дізналися і тільки починаємо освоювати. Підійде швидше для того, щоб надихнутися новими ідеями або по-новому поглянути на задану тему. Остаточний варіант завжди вимагає редактури.

Pixabay, Freepik. Безкоштовні фотостоки, щоб урізноманітнити ваш текст ліцензійними зображеннями.

Seolib. Генератор метатегов для сторінки з текстом. Це необхідно тим, хто не тільки пише сам, але і верстає матеріали для сайту.

Textformater. Безкоштовний онлайн-сервіс для форматування тексту. Він видаляє зайві прогалини і переноси, очищає від html-тегів.

Про важливість контент-плану

Ми вважаємо, що в digital варто покладатися на контент-план, а не на натхнення. Там, де є один текст, повинен бути і другий, і третій. Тільки такий підхід допоможе ефективно досягати поставлених завдань і розширювати аудиторію. Якщо ж ви публікуєте один текст на місяць або рік без будь-якого графіка, то варто повернутися до блоку про те – кому і навіщо потрібен цей контент?

Що таке контент-план? Це графік виходу контенту на сайт/блог/сторінку в соцмережах або будь-який інший ресурс. У кожного він свій, так як переслідує різні цілі і складається з різного контенту.

Якщо ж говорити про ресурси, основним контентом яких є тексти, то досить зробити таблицю в Google документах з датами і темами статей, які вийдуть в цей день. Також можна додати стовпці з назвою рубрики, ключами, статистичними показниками.

Контент-план допоможе зробити контент послідовним, не забувати про існуючі рубриках на сайті, а також генерувати нові ідеї для текстів – підштовхне розглянути існуючі теми під іншим кутом, розширити або, навпаки, звузити їх.

Важливо! Контент не повинен бути однотипним, інакше користувач швидко втратить інтерес. Чергуйте корисні тексти з рекламними.

Последние материалы рубрики

Як дати доступ до рекламного кабінету Facebook: покрокова інструкція та ролі в акаунті

Як дати доступ до рекламного кабінету Facebook: покрокова...

Як відкрити доступ до рекламного кабінету в Facebook? Є два способи: через Facebook Business Manager або Business Suite і через Facebook Ads. Читайте докладну...

101 приклад як оформити сторінку з помилкою 404

101 приклад як оформити сторінку з помилкою 404

Виберіть особистий стиль оформлення досить популярною сторінки з помилкою 404 в інтернеті. Подумайте, якою ви б хотіли її побачити, щоб...

Як надати або прибрати доступ до файлів в Google Docs. Налаштування та обмеження

Як надати або прибрати доступ до файлів в Google Docs....

Чи знали ви, що більшість користувачів мережі не вміють відкривати або забороняти доступ до файлів гугл диску? Створити і надіслати...

Що таке SEO-тексти і як їх правильно писати? Навчіться, щоб опинитися в Топі Google

Що таке SEO-тексти і як їх правильно писати? Навчіться, щоб...

Розповімо про особливості роботи алгоритмів в пошукових системах, чому не кожен текст може бути SЕО-статтею, чим займається і що...

Залишились питання?
Наші експерти готові відповісти на них

 

Зв’яжіться за вказаним нижче телефоном з нашим менеджером або скористайтеся послугою «Зателефонуйте мені». Ми зв’яжемося з вами найближчим часом.

Кожен в команді— майстер своєї справи
Ціную Webpromo за гнучкість
Команда Webpromo, як продовження нашого відділу маркетингу
Спокійний за просування своїх проєктів в інтернеті