Як за рік збільшити прибутковість аптечного сайту в 3 рази за допомогою SEO: кейс aptekar.ua
24.01.2020
Редакція: Ольга Коцофане. Автор: Богдан Капірсака
Тип послуги: SEO-просування сайту
Проєкт: Мережа аптек «Аптекар»
Сайт: aptekar.ua
Період роботи: січень 2019 года – зараз
Зміст:
- Коротка інформація про компанію
- Основні задачі по SEO-оптимізації:
- Етапи роботи по SEO-оптимізації:
- Аналіз результатів
Коротка інформація про компанію

Мал. 1. Логотип компанії.
«Аптекар» – мережа сучасних аптечних супермаркетів, асортимент яких включає не тільки лікарські препарати і товари медичного призначення, а й лікувальну косметику, товари для дітей і мам, дитяче харчування, біологічно активні добавки, товари для ванної та сауни, засоби гігієни. «Аптекар» працює на ринку фармацевтичних послуг з 2006 року і представлений аптечними супермаркетами і класичними аптеками в різних регіонах України.
Функціонал офіційного сайту мережі аптечних супермаркетів «Аптекар» включає:
- пошук товару і перевірку його наявності у відділенні аптеки;
- пошук відділення аптеки по Україні;
- резервування товару;
- перегляд інструкції до товару;
- перегляд форми випуску товару у відповідній вкладці до препарату (різні препарати випускають у різних формах: таблетки, драже, гранули, капсули та ін.);
- підбір аналогічних за принципом дії медпрепаратів;
- відгуки про препарати.
Основні задачі по SEO-оптимізації
Основні завдання, які стояли перед Webpromo в рамках завдання по SEO-оптимізації:
- Оптимізація та налаштування сайту для ведення онлайн-торгівлі.
- Збільшення органічного трафіку.
- Збільшення кількості онлайн-продажів (резерв товару в аптеці).
Розробка стратегії
З огляду на поставлені завдання, ми розробили індивідуальну стратегію SEO-просування, що складається з 3-х компонентів.
Для оптимізації налаштувань сайту:
- виявлення та усунення технічних недоробок сайту.
Для збільшення органічного трафіку:
- розширення структури сайту на підставі аналізу конкурентів і попиту в ніші;
- наповнення трафікогенерірующіх сторінок релевантним контентом;
- проведення постійних активних роботи з розвитку посилального профілю.
Для збільшення онлайн-продажів:
- аналіз поведінки користувачів на сайті;
- поліпшення юзабіліті.
Етапи роботи по SEO-оптимізації
Усунення технічних помилок
Перед початком основних робіт був проведений технічний аудит сайту, в ході якого ми виявили велику кількість технічних недоробок. Щоб їх усунути, були підготовлені відповідні рекомендації по базовій оптимізації:
- по налаштуванню файлів robots.txt, sitemap.xml, карти сайту html;
- по налаштуванню атрибута сanonical;
- щодо усунення сторінок з відповідями сервера 30Х і 404;
- шаблони title і description для унікалізації метатегов сторінок сайту;
- по налаштуванню мікророзмітки для сторінок товарів, контактів, пошуку по сайту, навігаційної ланцюжка, соціальних мереж;
- щодо поліпшення швидкості завантаження сторінок;
- по налаштуванню адаптивної версії сайту;
- по налаштуванню сторінок пошуку, сортування та інших неінформативних сторінок з метою максимального ефективного використання краулінгового бюджету;
- по налаштуванню перелинковки для поліпшення індексування сторінок товарів;
- по переїзду на захищений протокол HTTPS і багато інших рекомендацій.
На початковому етапі ці рекомендації мали найвищий пріоритет, так як стосувалися усунення помилок, з якими в першу чергу стикалися користувачі сайту. Спочатку вони впроваджувалися на тестовому домені і тільки після перевірки на коректність переносилися на основний.
«Склеювання» доменів
Крім базової SEO-оптимізації сайту, перед нами стояла ще одна велика підготовча завдання – «склеювання» сайтів vitalux.ua і aptekar.ua.
Складність полягала в тому, що в індексі сайту vitalux.ua було понад 20 тисяч сторінок, зіставлення яких з аналогічними сторінками сайту aptekar.ua зайняло б дуже багато часу.
Для вирішення завдання ми зібрали структуру категоріальних сторінок сайту vitalux.ua і «склеїли» їх з відповідними категоріями сайту aptekar.ua за допомогою 301 Permanent Redirect.

Мал. 2. Дані Ahrefs за кількістю посилаються доменів.
І використовували звіти Google Analytics по сторінках входу за останні півроку.

Мал. 3. Шлях до звіту Google Analytics «Сторінки входу».
В результаті у нас вийшов список з 2000 року сторінок, звідки ми видалили категоріальні сторінки і налаштували 301-е редіректи на відповідні сторінки товарів сайту aptekar.ua. Релевантні сторінки підбиралися вручну.
З решти сторінок товарів сайту vitalux.ua ми налаштували перенаправлення на головну сторінку сайту aptekar.ua.
Розробка нової структури сайту
В рамках стратегії по SEO-просуванню було прийнято рішення робити нову структуру для aptekar.ua. Рішення про створення тієї чи іншої категорії на нашому сайті ми брали на основі даних сервісу Serpstat про структуру сайтів-конкурентів і ранжируванні їх основних категорій товарів.

Мал. 4. Приклад аналізу ранжування категорій сайтів-конкурентів.
За короткий час ми спроектували структуру основних розділів і категорій на aptekar.ua, яка змогла б забезпечити максимальне охоплення існуючого попиту і в рази збільшити трафік з пошукових систем.
Крім того, ми підготували ТЗ для настройки 301-х редиректів зі старих URL-адрес на нові релевантні ЧПУ-адреси.
Наповнення категорій контентом
Для того щоб нова структура сайту початку «працювати», ще під час її імплементації, ми почали підготовку якісного релевантного контенту.

Мал. 5. Дані Serpstat про кількість ключових запитів, за якими ранжуються сайти-конкуренти.
На основі аналізу видимості сторінок сайтів-конкурентів (дані сервісу Serpstat) і аналізу зібраної семантики ми підготували контентний план по наповненню категоріальних сторінок.

Мал. 6. Дані Serpstat по видимості сайтів-конкурентів за рік.
На сайті aptekar.ua близько 600 категоріальних сторінок, тому процес написання текстів був розбитий на етапи по щомісячної готуванні технічного завдання на 10-15 текстів.
Надаючи детальне ТЗ для кожного тексту, на виході ми отримували якісний інформативний контент.
Внаслідок поступового розширення контенту почав відбуватися плавне зростання видимості:

Мал. 7. Дані Serpstat по видимості сайту aptekar.ua.
А також зростання ключових запитів на сайті:

Мал. 8. Дані Serpstat по зростанню ключових запитів на сайті aptekar.ua.
Розширення структури сайту
Як вже було сказано, на aptekar.ua близько 600 категоріальних сторінок. Отже, величезна кількість можливостей і напрямків по розширенню структури. Для того щоб зрозуміти, які посадочні сторінки потрібно створити, ми зібрали повне семантичне ядро для кожної категорії товарів.
На основі зібраних даних щомісяця ми опрацьовували 15-20 категорій і готували ТЗ по створенню підкатегорій і тегів сторінок.

Мал. 9. Приклад підкатегорії на сайті aptekar.ua.
Після розробки і впровадження нової структури і призначених для користувача блоків покращилися поведінкові показники, що видно на Мал. 10.

Мал. 10. Карта поведінки користувачів. Дані Google Analytics.
Сьогодні ми продовжуємо ці роботи, плануючи створити ще більшу кількість посадочних сторінок під попит в ніші, щоб залучити на сайт додатковий трафік.
Розвиток посилального профілю
Розвиток посилального профілю ми починали з підготовки анкорного плану. При цьому враховувалася інформація, отримана після проведення аналізу посилальної складової конкурентів, а саме – визначення топ-сторінок за кількістю посилань. Ми взяли до уваги кількість ключових запитів, що ведуть на конкретні категорії, для визначення трафікогенерірующего потенціалу сторінок і, звичайно ж, врахували побажання клієнта.
Таким чином, ми сформували список сторінок, для яких потрібно отримати зворотні посилання з інших ресурсів. Для кожної сторінки з цього списку ми підготували анкорний план, в якому переважали брендові анкор, «анкор + бренд» і близько 25% анкоров в форматі ключових запитів.
При підборі майданчиків для розміщення інформації ми звертали увагу на такі показники:
Тематичність. Перевага віддавалася якісним тематичним майданчиків або великим новинним виданням, у яких був розділ, пов’язаний з медициною.
Цільовий органічний трафік. У роботу приймалися майданчики, у яких обсяг органічного трафіку з України був більше 10 тисяч відвідувань на місяць.
Регіональність. Брали в роботу майданчика, які ставилися до регіону «Україна» і мали доменні зони: .ua, .com.ua, в крайньому випадку – домени верхнього рівня без регіональної прив’язки: .com, .net.
Спамність майданчика. У роботу приймалися майданчики, співвідношення вхідних і вихідних доменів яких було не більше ніж 1/3.
Дотримуючись плану, на виході ми отримували якісні посилання.

Мал. 11. Дані Ahrefs з розвитку посилального профілю.
Після робіт по нарощуванню посилального профілю отримали таку регіональність доменів донорів:

Мал. 12. Дані Ahrefs по регіональності доменів-донорів.
Аналіз результатів
В результаті проведення комплексу робіт з налаштування та просування сайту ми змогли досягти позитивних результатів і зростання трафіку.

Мал. 13. Дані Google Analytics. Аналіз трафіку в 2019 році в порівнянні з аналогічним періодом в 2018 році.

Мал. 14. Дані Google Analytics за відвідуваністю.

Мал. 15. Дані Serpstat по трафіку за 2019 рік.
Аналізуючи графік Serpstat, можна помітити, що активне зростання трафіку почався з липня. Це пов’язано з тим, що процес виправлення технічних помилок зайняв багато часу, з червня по вересень 2019 р початку липня всі правки перенесли з тестового домену на основний, і в результаті цього почалася позитивна динаміка зростання трафіку.
«Якість» трафіку при цьому також покращився, кількість сеансів з відмовами (перегляд 1-ї сторінки без взаємодій) зменшилася на 39%; середня тривалість перегляду 1-ї сторінки зросла на 20%.

Мал. 16. Дані Google Analytics з поведінки користувачів.
Дохід від онлайн-замовлень виріс майже в 3 рази (270%) в порівнянні з попереднім 2018 роком.

Мал. 17. Дані Google Analytics. Електронна торгівля*
*дані за вересень-листопад 2019 р., так як під час релізу нової структури тимчасово не збиралася статистика замовлень на сайті.
Додамо, що у вересні Google провів чергове оновлення основного пошукового алгоритму September 2019 Сore Update, яка торкнулася медичні сайти. Основне, чого торкався апдейт — достовірність інформації та якість контенту. Незважаючи на цей фактор, органічний трафік на сайті aptekar.ua продовжував зростати. Це означало, що обрана стратегія просування була правильною.

Мал. 19. Дані Allposition з аналізу видимості сайту aptekar.ua.