Головна » Блог » SEO | Органічне просування сайту » Парсинг сайтів: що це і навіщо він потрібен?

Парсинг сайтів: що це і навіщо він потрібен?

27.12.2022

Таня Шевченко


Уявімо: ви проводите масштабне дослідження. Наприклад, вам необхідно дізнатись, як інтернет-медіа різних країн світу висвітлюють одну конкретну тему, або ж реакцію на неї аудиторії. Для роботи потрібно знайти величезний обсяг інформації в інтернеті, а ще — вивчити, структурувати, відредагувати — і на це є всього декілька днів. Об’ємну, але легку роботу, таку як пошук даних, можна делегувати іншим фахівцям. Вони будуть відвідувати десятки сайтів та копіювати з них потрібний контент. А можна — використати для цього спеціальний скрипт чи сервіс, які здатні зібрати набагато більше даних та зробити це помітно швидше. Головне — встановити правильні налаштування.

Відповідно, парсинг — це автоматизований збір та структурування даних з інтернету, а парсер — програма (або скрипт), яка займається цим збором за заданим алгоритмом. Об’єктами парсингу можуть бути довідники, форуми, блоги, інтернет-магазини — загалом, будь-які веб-ресурси чи їх окремі сторінки.

Зміст:

  1. В яких випадках використовують парсинг
  2. Переваги парсингу
  3. Недоліки парсингу
  4. Яка інформація доступна конкурентам за допомогою парсингу
  5. Як відбувається парсинг даних
  6. Етапи парсингу
  7. Чи законно займатись парсингом
  8. Як захистити свій сайт від парсингу
  9. Висновки

 

В яких випадках використовують парсинг?

Здебільшого, парсинг сайтів використовують у двох цілях: 

1. Технічний аналіз власного веб-ресурсу для пошуку некоректних редиректів, «‎битих» посилань, виявлення дублів мета-тегів, застарілої або недостовірної інформації та інших даних, важливих для SEO.

2. Парсинг з метою розвитку бізнесу. В цьому випадку парсер даних використовується для більш швидкого закриття наступних задач:

  • збір інформації з сайтів конкурентів, щоб краще дізнатись їх сильні та слабкі сторони, асортимент, особливості;
  • дослідження ринку та динаміки змін (аналіз цін, попиту, пропозицій на певні товари чи послуги);
  • збір відгуків та коментарів;
  • наповнення нового інтернет-магазину товарними картками (наприклад, копіювання каталогу іноземного сайту та адаптація його під свій ресурс);
  • створення бази лідів (парсер може знайти інформацію про те, які дії на вашому сайті виконує певна категорія клієнтів).

Також, парсинг полегшує процес переїзду сайту на новий домен. Одне із найвідповідальніших завдань технічного спеціаліста при зміні URL-адреси – перенести всі файли та бази даних так, щоб сайт працював без перебоїв. Для простих landing page використовують копіювання контенту вручну, а для багатосторінкових сайтів оптимальний варіант — парсинг. При написанні коду чи підборі вже готового сервісу враховуйте як саме потрібно перенести контент — ідентично поточній версії ресурсу (на старому домені), чи внести певні зміни (наприклад об’єднати інформацію з декількох категорій в одну) — у разі другого варіанту знадобиться більш «просунутий» та складний скрипт.

Скрипт для парсингу даних



 

Чому парсинг кращий, ніж «‎ручний» збір даних?

Економія часу. Парсинг сайтів — це нескладна, але кропітка робота. Автоматизований процес збору даних знизить навантаження команди та дозволить паралельно виконувати інші задачі.

Автономність. Якщо потрібно, парсер сайтів збиратиме дані онлайн цілодобово. І зробить це швидше, ніж найспритніший співробітник.

Точність. Якісні програми чи скрипти сприймають задані параметри максимально точно та шукають лише необхідний контент — без нерелевантної та зайвої інформації. Наприклад, можна зробити конкретний запит: «‎ціни на троянди в 20 магазинах Шостки» — і за допомогою парсингу швидко отримати тільки потрібні результати.

Відсутність людського фактору. Людина може щось не помітити чи не надати цьому значення. У випадку з парсером це виключено, головне його правильно налаштувати.

Зручний формат даних. Можна конвертувати інформацію в потрібний формат. Наприклад з ​​CSV в XLSX чи DOCX.

Недоліки парсингу

До недоліків парсингу можна віднести не завжди релевантний аналіз даних. Однак це залежить безпосередньо від можливостей парсера та наскільки якісно він налаштований користувачем. 

Крім того, варто розуміти, що конкуренти також можуть використовувати парсинг для збору інформації з вашого сайту.

Парсинг сайтів

 

Яка інформація доступна конкурентам за допомогою парсингу?

Парсинг чужих сайтів зазвичай «‎‎працює» з обох боків. Поки ви аналізуєте нових гравців на ринку, вони можуть збирати інформацію з вашого ресурсу. Парсер надає доступ до будь-якого розміщеного на сайті контенту. Найчастіше конкурентів цікавлять наступні дані:

  • ціни;
  • товарні картки з характеристиками;
  • блог;
  • всі актуальні та архівні спецпропозиції та акції;
  • контакти;
  • відгуки.

Таку «розвідку» проводять не лише конкуренти. Іноді, інформація потрібна журналістам для створення великих добірок з цінами або знижками брендів, чи матеріалів на іншу тему, яка потребує опрацювання великих обсягів контенту. Також, підприємці можуть моніторити декілька десятків різних компаній в якості потенційних партнерів. 

Корисно! Недобросовісні компанії іноді парсять сайти конкурентів для DDOS-атак. Якщо одночасно копіювати сотні веб-сторінок, система може не витримати, тому подбайте про захист серверу. Швидко «відновитись» допоможе бекап.

 

Як відбувається парсинг даних?

Отримання даних парсером — це семантичний аналіз вихідного обсягу інформації. Для автоматизованого збору можна обрати один з двох форматів:

  • написати скрипт самостійно. Для цього підійде майже будь-яка мова програмування (PHP, C++, Python);
  • скористатися платним або безкоштовним парсером — спеціалізованою програмою для пошуку потрібної інформації у світовій мережі. (Netpeak Checker, Mozenda, Import.io та ін.).

Доступ парсера до сайту відбувається через протоколи HTTP, HTTPS, або з використанням бота з правами адміністратора. За допомогою команд задаються межі майбутнього парсингу. Тобто, як потрібно аналізувати певний ресурс — повністю чи вибірково. 

При роботі з парсером весь процес будується на введені параметрів для збору потрібної інформації та вилучення контенту. Налаштування пошуку в парсерах вводяться під конкретну задачу та мету визначення даних.

Наприклад, якщо ви продаєте кавомашини і вам потрібно дізнатись контакти з сайтів потенційних клієнтів. В програмі обирається інструмент «‎Парсер пошукових систем», задається ключовий запит (в даному випадку це — «‎кав’ярня»), кількість необхідних результатів та гео (наприклад, 50 закладів, м. Київ), а також потрібний пошуковик, мова видачі, параметр повного (всіх сторінок) або вибіркового (лише головної сторінки) аналізу веб-ресурсів. Після парсингу вся зібрана інформація відображається в сервісі у вигляді таблиці. За допомогою фільтрів можна обрати необхідні дані (тільки телефони або email) та зберегти їх в зручному форматі. (Для прикладу наведені налаштування сервісу Netpeak Checker).

Тобто, загалом парсинг можна поділити на наступні етапи:

  1. Постановка завдання. Користувач має чітко визначити умови відповідності вибірці. Наприклад, артикули товарів певної категорії на сайті.
  2. Збір релевантної інформації парсером. 
  3. Сортування всіх даних у різні стовпці таблиці.
  4. Звіт з даними. В ньому можуть бути відмітки — наприклад виділення критичних помилок сайту. 
  5. Експорт з програми в окремий документ.

Збір даних за допомогою парсингу



 

Чи є законним парсинг сайтів?

Відповідь на це питання — в головному правовому джерелі нашої держави. В статті 34 «‎Конституції України» зазначено: «‎Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір.»

В свою чергу, в статті 4 закону «Про доступ до публічної інформації» вказано про «Вільне отримання, поширення та будь-яке інше використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно Закону, крім обмежень, які ним встановлено». Ознайомитись з видами обмежень можна в статті 6 Закону України

Парсер — це програма, що шукає та аналізує контент у вільному доступі на просторах інтернету. Відповідно, така діяльність не заборонена законом. Винятком є особисті дані особи, які можуть її ідентифікувати. Парсити дозволено або деперсоніфіковані дані, або ж потрібно отримати згоду розпорядника інформації — власника сайту, на якому користувач зареєстрований. Щодо інформації, яка не є персональною — вона може вважатись конфіденційною тільки якщо про це зазначено. Так, на деяких ресурсах є розділ «‎Політика конфіденційності»

Крім того, згідно з  Законом України «Про авторське право і суміжні права» варто враховувати можливе порушення авторських прав. Лише той, хто створив матеріал, визначає як його можна використовувати. 

Власники веб-ресурсів обожнюють додавати на свої сторінки чужий контент (від товарних карток до оглядових лонгрідів). Хоча, такий спосіб наповнення сайтів лише на шкоду. Google завжди надає перевагу першоджерелу. Навіть якщо контент повністю скопійований, алгоритми системи швидко розпізнають плагіат. Як наслідок, позиції сайту з неунікальним контентом можуть значно «просісти» в видачі результатів, або ж взагалі потрапити у бан (сторінки перестануть індексуватись пошуковиком).

 

Який парсинг забороняється законом?

  • навмисна шкода сайту (наприклад DDOS-атаки);
  • пошук особистих даних користувачів, які не знаходяться у вільному доступі;
  • розміщення чужого контенту від свого імені (статті, фото, відео);
  • збір та-/або розповсюдження інформації, яка є комерційною або державною таємницею.

Чи законно займатись парсингом

 

Як захистити свій сайт від парсингу?

Захистити сайт від парсингу допоможуть кілька «‎технічних» методів:

  • обмеження кількості дій з однієї IP-адреси протягом певного проміжку часу. 
  • налаштування reCAPTCHA для підтвердження, що запити на вашому ресурсі надходять від реального користувача, а не від бота чи парсера;
  • дозвіл на здійснення певних дій на сайті лише після реєстрації;
  • блокування ботів за IP. Допоможе, якщо інформацію копіюють у великих об’ємах та на регулярній основі. Суттєвим мінусом є те, що ресурс може стати заблокованим для роботів пошукових систем.

Також, варто звертати увагу на однакові або дуже схожі запити, що одночасно надходять з різних IP-адрес. Парсинг може бути розподіленим та відбуватись через проксі-сервери.

На замітку! Вище наведені методи не гарантують повний захист від парсингу вашого сайту конкурентами. Їх можна «‎обійти» якщо дані збирає скрипт, розроблений досвідченим програмістом.

 

Висновки

  1. Парсинг — зручний спосіб автоматизувати збір великих об’ємів інформації з інтернету. Його головні переваги — швидкість, точність та автономність. За допомогою парсерів — програм для збору інформації — можна отримати майже будь-який контент. 
  2. Найчастіше парсинг використовують для технічного аудиту власного сайту, аналізу конкурентів, дослідження ринку, наповнення каталогів товарами. 
  3. Можна парсити сайти за допомогою самостійно створенного скрипту або вже готового сервісу (у програмах зазвичай вказаний перелік даних та обсяг, які вони можуть збирати). Для пошуку релевантної інофрмації важливо задати правильні налаштування.
  4. Парсинг сайтів є законним, якщо ви збираєте інформацію, яка є у вільному доступі. Заборонено привласнювати статті інших авторів, порушувати комерційну таємницю, шкодити ресурсам конкурентів.
  5. За потреби, можна захистити свій ресурс від парсингу — обмежити кількість запитів з однієї IP-адреси, налаштувати капчу, відкрити доступ до деяких дій на сайті лише після реєстрації.

Последние материалы рубрики

«Вітамінізований кейс», або Як за допомогою структурованого сайту та ребрендингу просувати екопродукцію: історія компанії VitaminBox

«Вітамінізований кейс», або Як за допомогою...

На прикладі нового кейсу ми покажемо, як підвищити впізнаваність бренду, розробити візуальний контент спеціально для ніші...

Аудит Google Ads

Аудит Google Ads: на що звернути увагу маркетологу?

Що таке аудит Google Ads? Які задачі виконує та як правильно провести аналіз облікового запису?

Оголошення Google Local Inventory Ads

Оголошення Google Local Inventory Ads: як вони працюють та кому...

Оголошення Google Local Inventory Ads — ефективний спосіб просування в інтернеті фізичних торгових точок. Про переваги та недоліки LIA, а також...

Аналоги Canva

Аналоги Canva: 8 зручних онлайн-сервісів для роботи з...

Графічний онлайн-редактор Canva — справжній фаворит багатьох digital-фахівців, які працюють із зображеннями чи презентаціями. Зважаючи на...

Підпишіться на нашу розсилку
Будьте в курсі останніх новин та спецпропозицій
Підписка на розсилку в Telegram
Залишились питання?
Наші експерти готові відповісти на них

 

Зв’яжіться за вказаним нижче телефоном з нашим менеджером або скористайтеся послугою «Зателефонуйте мені». Ми зв’яжемося з вами найближчим часом.

Виконують всі задачі, досягаючи кращих КРІ
Рекомендую Webpromo як надійних партнерів
Кратно зросли показники приросту органічного трафіку
Серед багатьох ми обрали Webpromo
Кожен в команді— майстер своєї справи
Ціную Webpromo за гнучкість
Команда Webpromo - це продовження нашого відділу маркетингу
Спокійний за просування своїх проєктів в інтернеті

Ми використовуємо cookie-файли для надання найбільш актуальної інформації.

Продовжуючи використовувати сайт, Ви погоджуєтесь з використанням файлів cookie.

Політика конфіденційності