Головна » Блог » SEO | Органічне просування сайту » Що таке sitemap.xml? Навіщо потрібна карта сайту?

Що таке sitemap.xml? Навіщо потрібна карта сайту?

21.10.2022

Катя Лифиренко


Пошукова система переглядає весь інтернет у пошуках сторінок для включення їх в індекс. Googlebot переміщується мережею за допомогою посилань. Після того, як бот потрапив на сайт, він вивчає ресурс за допомогою внутрішніх посилань (наприклад, у головному меню), щоб зіставити різні URL-адреси та сторінки. Але це не гарантія, що Googlebot знайде всі сторінки вашого сайту. Для того, щоб вирішити це завдання, SEO-спеціалісти використовують sitemap.xml. Карта сайту — це свого роду “навігатор” для пошукової системи. У цій статті ми розповімо, як створити карту сайту і розберемо поширені помилки в sitemap.xml.

Зміст:

  1. Що таке карта XML?
  2. З яких елементів складається sitemap.xml?
  3. Як створити sitemap.xml?
  4. Sitemap для зображень
  5. Sitemap для відео
  6. Sitemap для новин
  7. Sitemap для мультимовних сайтів
  8. Типові помилки в XML-Sitemap
  9. Висновки

Sitemap.xml



 

Що таке карта XML?

Sitemap.xml — це файл з найбільш важливими сторінками, який полегшує навігацію по сайту пошуковим роботам.

Sitemap.xml допомагає пошуковій системі зрозуміти структуру вашого ресурсу, тому боти зможуть ефективніше сканувати та індексувати сайт.

Карта сайту може бути:

  • звичайною — включає до 50 000 сторінок і важить максимум 50 Мб;
  • індексною —  файл, що поєднує кілька звичайних карт сайту. Призначена для великих та мультирегіональних сайтів.

Карта сайту відображається у файлі robots.txt або за адресою: domen.com/sitemap.xml

Sitemap.xml

Джерело: developers.google.com

 

З яких елементів складається sitemap.xml?

Карта сайту — це “навігатор” для пошукової системи, тому вона відформатована мовою, зрозумілою для комп’ютерів —  XML.

Карта сайту складається з трьох обов’язкових частин:

  • urlset — містить усі URL-адреси у sitemap.xml;
  • url — тег, який є контейнером для всієї інформації, пов’язаної з окремими URL-адресами;
  • loc — знаходитися всередині тегу url, в ньому міститься URL-адреса, на яку хочете направити сканери.

Інші елементи не обов’язкові для пошукових систем, але все ж таки дуже корисні. Наприклад, lastmod — повідомляє, коли файл було змінено востаннє.

 

Як створити sitemap.xml?

Створення ефективної sitemap.xml можна умовно поділити на п’ять етапів:

1. Опрацювання структури

Перш ніж створювати карту сайту, потрібно точно знати, скільки сторінок на вашому ресурсі. Перегляньте свій сайт, розпочавши з домашньої сторінки. Далі позначте решту сторінок і те, як вони пов’язані один з одним. Потім розмістіть найважливіші у верхню частину навігації, потім усі інші, за ієрархією.

2. Кодування

В залежності від CMS, існує безліч способів кодування сторінки та URL-адрес. Якщо ви використовуєте WordPress, ця функція доступна через плагіни (наприклад, Yoast), які автоматизують процес. Вам потрібно буде знайти, встановити та запустити ці плагіни, а потім налаштувати sitemap.xml відповідно до вашої структури. Для кожної CMS є своя інструкція щодо налаштування карти сайту. Також це можна зробити за допомогою спеціальних сервісів, що генерують sitemap.xml. Наприклад, xml-sitemaps.com. Або ж вам потрібно буде вручну закодувати кожну з ваших URL-адрес, додавши теги XML до кожного з них.

3. Перевірка

Щоб ще раз перевірити правильність форматування вашого контенту, незалежно від того, використовували ви плагін або зробили це вручну, помістіть URL-адресу вашої карти сайту в XML-валідатор. Це допоможе виявити та виправити проблеми, які можуть виникнути під час кодування.

4. Розміщення sitemap.xml

Карта розміщується за адресою http://www.example.com/sitemap.xml (де example —  доменне ім’я). Потім вам потрібно буде знайти файл robots.txt і додати до нього розташування sitemap.xml. Robots.txt зазвичай знаходиться у кореневій папці сайту.

5. Відправка

Коли всі ці кроки виконані, ви можете надіслати карту сайту до пошукових систем, включаючи Google, для сканування та індексації. Це можна зробити через Google Search Console, яку легко налаштувати. Коли ви увійдете, перейдіть до «Сканування» з лівого боку, а потім на «Карти сайту» і натисніть «Додати/Перевірити». Ви можете зробити остаточну перевірку тут, а потім надіслати sitemap.xml.

Sitemap.xml



 

Sitemap для зображень

Для того, щоб пошукова система могла виявити зображення на сайті, які не завжди видно ботам (наприклад, завантажені за допомогою JavaScript), вам необхідно додати їх до карти сайту. Це можна зробити двома способами:

  • вказати посилання на картинки у sitemap.xml;
  • створити для зображень окрему картку сайту.
Sitemap.xml

Джерело: developers.google.com

Щоб пошукова система могла виявити файл sitemap.xml для зображень, важливо використовувати обов’язкові XML теги:

  • image:image — містить потрібну інформацію про зображення. Кожен тег url включає до 1000 тегів image:image.
  • image:loc —  вказує на місцезнаходження сайту. URL-адреса може не співпадати з основним доменом. Для коректного сканування в таких випадках необхідно підтвердити обидва домени в Google Search Console.

Також існують необов’язкові теги, такі як:

  • image:caption —  підпис для зображення;
  • image:geo_location — локація зйомки (наприклад, країна чи місто);
  • image:title — назва зображення;
  • image:license — посилання на ліцензію зображення.

 

Sitemap для відео

Усі відео повинні бути об’єднані у єдину sitemap.xml. Це дозволяє пошуковим роботам ефективно сканувати та впорядковувати контент. Карта сайту для відео включає: ім’я, опис, тривалість, анімовані мініатюри тощо. Для цього під час формування sitemap.xml використовуйте обов’язкові теги:

  • loc — розташування файлу з відео;
  • video:title — назва відео.
  • video:description — опис контенту (вміщує до 2000 символів).
  • video:content_loc або video:player_loc — Виберіть один із варіантів. Цей тег надає Googlebot пряме посилання на ваше відео або розташування програвача.
  • video:video — відеоконтейнер.
  • video:thumbnail_loc — прев’ю або мініатюра.
Sitemap.xml

Джерело: developers.google.com

Також можна використовувати рекомендовані теги:

  • video:duration — тривалість відео від 1 секунди до 28800 (8 годин);
  • video:expiration_date — дата і час, коли відео перестане бути доступним, потрібно вказувати у форматі W3C.

Існує ще багато необов’язкових тегів, з їх значенням можна ознайомитись у Довідці Google.

 

Sitemap для новин

News Sitemap — це XML-файл для передачі актуальних новин пошуковим системам.

Основними факторами ранжирування в результатах пошуку новин є їх своєчасність, ступінь оригінальності та насиченості контенту з погляду тексту та медіа, а також популярність видавця.

Sitemap.xml

Джерело: developers.google.com



У звичайній sitemap.xml теги urlset, url, loc, lastmod та інші використовуються з певною метою, для новин ці теги дещо відрізняються. Файли sitemap.xml для новин — один із найважливіших елементів в індустрії новинного SEO.

Теги у файлі Sitemap для новин:

  • publication —  місцезнаходження новини.
  • name —  назва публікації. Вона має співпадати з ім’ям, вказаним на news.google.com. Тег name є вкладеним тегом publication.
  • language — мова контенту новин, також є дочірнім тегом publication. Він показує країну публікації новин та географію. Слід використовувати мову ISO 639. Також є дочірнім тегом publication.
  • title— заголовок новини. Цей тег є важливим елементом карти сайту. Він показує зміст статті. Тег заголовка у файлі sitemap.xml для новин не повинен включати імена авторів, назву публікації або дату новин, вони можуть займати непотрібне місце в новинах Google. Короткий заголовок може мати кращий CTR.
  • publication_date — дата публікації новини, її слід вказувати у форматі W3C.

Прописуйте повну дату (YYYY-MM-DD) або дату, яка включає хвилини, секунди та часовий пояс (YYYY-MM-DDThh:mm:ssTZD). Значення має відповідати моменту публікації статті, а не часу її додавання до файлу sitemap.xml.

Для карти сайту можна використовувати такі формати:

  • Дата: YYYY-MM-DD (1997-07-16).
  • Дата з годинами та хвилинами: YYYY-MM-DDThh:mmTZD (1997-07-16T19:20+01:00).
  • Дата з годинами та хвилинами плюс секунди: YYYY-MM-DDThh:mm:ssTZD (1997-07-16T19:20:30+01:00).

 

Sitemap для мультимовних сайтів

Мультимовна карта сайту має той самий базовий формат, але вам необхідно додати додаткову інформацію до кожного запису loc. Google пропонує додати дочірній запис xhtml:link для кожної мовної версії кожної частини контенту (включаючи вихідну мову).

Таким чином, якщо ваш контент доступний, наприклад, англійською (за замовчуванням) та німецькою, у вас буде два дочірні записи xhtml:link для кожного запису loc.

Приклад мультимовної карти сайту:

Sitemap.xml

Джерело: developers.google.com

У цьому прикладі ви можете побачити ще одне доповнення — тег hreflang. Hreflang є важливим інструментом для всіх аспектів багатомовного SEO, а не тільки для карт сайту.

Тег hreflang повідомляє Google, яку мову ви використовуєте на конкретній сторінці. Регіон є ще одним важливим фактором, окрім мови. Наприклад, ви можете використовувати “en-us” для американської англійської та “en-gb” для британської англійської (як мова, так і країна).

 

Типові помилки в XML-Sitemap

Додали до карти сайту неіндексовані сторінки

Google попереджає нас, що до карти сайту слід додавати лише узгоджені, повністю визначені URL-адреси. Це означає, що не варто відправляти Google на сторінки, що не індексуються. Така sitemap.xml може заплутати пошуковик і боти не знатимуть, які сторінки ми хочемо, щоб Google сканував та індексував.

Індексовані сторінки — це сторінки, які ви хочете, щоб Google проіндексував відповідно до директив. Іншими словами, індексовані URL-адреси — це будь-які сторінки, які:

  • з 200 відповіддю сервера (це не помилка 404, перенаправлення тощо);
  • є кращими версіями сторінок, а чи не альтернативними (наприклад, канонічними);
  • сторінки з типом контенту HTML;
  • не містити метатег No-Index;

Забули оновити карту сайту після переїзду 

При перенесенні сайту можна забути навіть про основні речі, такі як оновлення sitemap.xml. Переконайтеся, що при переїзді зі старого ресурсу на новий ви оновили XML-карту сайту, так Google матиме точний список URL-адрес. Також перевірте файл robots.txt, щоб він посилався на нові sitemap.xml.

Детальніше про переїзд сайту: Особливості перенесення сайту на іншу CMS: 5 порад, які допоможуть зберегти результати SEO

Пропустили важливі сторінки

Хоча sitemap.xml — не єдиний спосіб, за допомогою якого Google знаходить сторінки. Все ж таки важливо, щоб XML-карта сайту включала всі URL-адреси, які Google повинен проіндексувати.

Забули відправити карту сайту до Google

Надсилання картки сайту в Google є важливим етапом, коли йдеться про сканування та індексування сторінок. Як заявляє Google, «якщо сторінки сайту мають правильні посилання, наші пошукові роботи зазвичай можуть виявити більшу частину контенту. Проте карта сайту може покращити сканування».

Google каже, що відправка карти сайту особливо корисна в таких ситуаціях:

  • у вас великий сайт;
  • немає хороших внутрішніх посилань;
  • не так багато зовнішніх посилань.

 

Висновки:

  1. Sitemap.xml допомагає пошуковій системі зрозуміти структуру вашого ресурсу, тому боти зможуть ефективніше сканувати та індексувати сайт.
  2. Sitemap.xml — не єдиний спосіб, за допомогою якого Google знаходить сторінки, все ж таки важливо, щоб XML-карта сайту включала всі URL-адреси, які Google має проіндексувати.
  3. Карта сайту складається із трьох обов’язкових частин: urlset, url, loc.
  4. Не додавайте в карту сайту сторінки, що не індексуються.
  5. Не забувайте оновити мапу сайту після переїзду.
  6. Увімкніть у sitemap.xml усі важливі сторінки.
  7. Не забувайте надсилати карту сайту Google.

 

Последние материалы рубрики

превью смм юа

Топ-9 трендів SMM у 2023 році, які ви маєте знати

Дізнайтеся, які тренди SMM у 2023 році допоможуть вам просунути компанію, обігнати конкурентів та отримати нових клієнтів

Google for Startups оголосив 25 переможців. Які українські компанії...

Google оголосив переможців третьої групи на підтримку стартапів в Україні

ErsteBank preview ua

Реклама дня: Erste Bank зробив різдвяний анімаційний ролик про...

Віденська банківська група Erste Bank у своєму новому різдвяному ролику «Вірю в Різдво» порушила тему енергетичної кризи.

Чорна п'ятниця

Black Friday: підсумки щорічного розпродажу від Фокстроту за 2022...

Лідери продажів та списки найпопулярніших товарів у 2022 році. Найбільший рітейлер України опублікував результати розпродажу

Підпишіться на нашу розсилку
Будьте в курсі останніх новин та спецпропозицій
Підписка на розсилку в Telegram
Залишились питання?
Наші експерти готові відповісти на них

 

Зв’яжіться за вказаним нижче телефоном з нашим менеджером або скористайтеся послугою «Зателефонуйте мені». Ми зв’яжемося з вами найближчим часом.

Кожен в команді— майстер своєї справи
Ціную Webpromo за гнучкість
Команда Webpromo, як продовження нашого відділу маркетингу
Спокійний за просування своїх проєктів в інтернеті

Ми використовуємо cookie-файли для надання найбільш актуальної інформації.

Продовжуючи використовувати сайт, Ви погоджуєтесь з використанням файлів cookie.

Політика конфіденційності