Як і де український бізнес повертається до роботи — дослідження Gradus Research Company
11.07.2022
Редакція: Оля Сомова. Автор: Ольга Сомова
Дослідницька компанія Gradus провела опитування, як і в якому регіоні український бізнес буде чи відновлює роботу після завданих збитків від війни. Який відсоток компаній зміг повернутися до колишніх обсягів, а хто лише частково? Як війна вплинула на локацію бізнесу?
На початку липня Gradus опитала 104 керівників/власників малого, середнього та великого бізнесу. Результати показали, що 19% зупинили діяльність, 51% компаній працює частково та 22% працює так само, як і раніше.
Зміна географії бізнесу з початком війни в Україні
У зв’язку з руйнуваннями під час воєнних дій деякі власники змушені були змінити локацію бізнесу.
12% відповіли, що бізнес потребує територіального переміщення;
20% українського бізнесу перебуває на стадії «переїзду» часткового чи повного;
18% — існує необхідність зміни локації, проте поки що вони цього не зробили;
48% — бізнес не потребує територіального переміщення.
Причиною для релокації стали:
38% — збереження бізнесу;
30% — на інших локаціях буде більше клієнтів;
28% — вирішення логістичних проблем;
23% — збереження робочих місць;
17% — дешевша вартість сировини або витрати на виконання робіт;
15% — покращення умов ведення бізнесу;
13% — переїзд простіше здійснити, ніж у мирний час;
11% — перепрофілізація бізнесу, що тягне за собою зміну локації.
Куди переїхав український бізнес?
72% залишились у межах України;
11% віддали перевагу іншим країнам;
17% — обидва варіанти.
Головні напрямки зміни локації
З тих підприємців, хто наважився переїхати за кордон, більшість українського бізнесу влаштувалися в межах Європейського союзу (62%). 15% обрали інші європейські країни, які не входять до складу ЄС. В азіатські країни перемістилося 15% компаній, 8% — до Південної Америки і ще 8% — до країн колишнього СНД.
Найпопулярнішою країною для переміщення бізнесу виявилася Польща. Там перебуває чи планує розміститися 63% українських компаній. На другому місці Німеччина — 25%, Бельгія — 13%, Болгарія — 13%, Естонія — 13%.
Плюси та мінуси ведення бізнесу в ЄС
Існує низка переваг для ведення бізнесу за межами України.
- Європейський Союз відкриває доступ до великих ринків збуту;
- Прозорі правила оподаткування та звітності;
- Відсутність митних та кількісних обмежень у межах ЄС;
- Cпрощені умови торгівлі з іншими європейськими країнами;
- Встановлені правила ведення бізнесу;
- Доступ до кредитування;
- Можливість отримати підтримку малого та середнього бізнесу від фондів ЄС;
- Вільне пересування товарів, фінансів, робочої сили;
- Звільнення від подвійного оподаткування;
- Високий рівень забезпечення інноваційних технологій.
Gradus наводить список недоліків:
- Висока конкуренція із боку вже існуючого бізнесу;
- Пошук професійного бухгалтера із знанням звітності ЄС;
- Труднощі відкриття бізнесу для іноземців;
- Висока бюрократія;
- Ведення всієї документації та звітності мовою країни, в якій зареєстровано бізнес;
- Додаткові витрати на організаційні питання;
- Труднощі ведення бізнесу для іноземців;
- Сертифікація товарів/послуг;
- Питання реєстрації бізнесу;
- Високі податки.
Незважаючи на ризики та складності, український бізнес може скласти високу конкуренцію на ринку ЄС. Так вважають 83% опитаних.
Загалом для більшості власників українських компаній (54%) переїзд до іншої країни є можливістю отримати нові економічні зв’язки. При цьому 36% відповіли, що це загроза для України втратити активних підприємців, які залишаться працювати у європейських країнах.
Можливо, релокація пов’язана з тим, наскільки довго триватимуть бойові дії на території України. Тут думки також поділилися. 15% бізнесменів вважають, що війна закінчиться до осені 2022 року, 34% — до зими 22/23. Це майже половина (49%) оптимістично налаштованих власників, котрі планують активізувати бізнес в Україні вже наступного року. 22% респондентів відповіли, що війна триватиме до кінця 2023 року, 13% вважають, що розтягнеться на роки.
Також читайте інші новини в блозі Webpromo:
- Google Search Console Insights тепер підтримує GA 4;
- Google Ads запускає діагностичну статистику для кампаній Performance Max;
- YouTube Shorts VS TikTok. Як суперництво впливає на стратегію мобільного відео?
І підписуйтеся на наш Telegram-канал про маркетинг.