Яким має бути ефективний маркетинг: 15 порад від засновника Amazon Джеффа Безоса
07.10.2022
Редакція: Катя Лифиренко. Автор: Катерина Ліфиренко
Джефф Безос запустив Amazon як книжковий онлайн-магазин, а потім поступово додавав до нього все більше товарів. У 2000 році він вирішив зайнятися аерокосмічною промисловістю, запустивши Blue Origin. У 2013 році він купив Washington Post за 250 мільйонів доларів готівкою. Сьогодні Джефф Безос посідає почесне друге місце у списку найбагатших людей світу, на першому місці Ілон Маск. Можна з упевненістю сказати, що маркетологи та підприємці можуть брати з нього приклад.
Ми вирішили заглибитися в переконання та філософію Безоса, і виділити 15 принципів маркетингу, які лягли в основу управління та масштабування найбільшого інтернет-магазину — Amazon.
1. Цінуйте своїх клієнтів
У книзі правил Джеффа Безоса клієнти знаходяться на вершині ланцюжка. Клієнти — це те, що рухає Amazon вперед. Він зациклений на покупцях і хоче пропонувати їм найкращі товари за найвигіднішими цінами, швидку доставку та максимально оперативний зворотний зв’язок.
«Ми сприймаємо наших клієнтів як запрошених гостей на вечірку, а ми господарі. Наша щоденна робота полягає в тому, щоб зробити кожен важливий аспект обслуговування клієнтів трохи кращим»
Джефф Безос радить компаніям зосередитись на тому, щоб забезпечити клієнтам найкращий сервіс, який тільки можна запропонувати. Незважаючи на те, що в Amazon зараз мільйони клієнтів по всьому світу, вони, як і раніше, користуються одним із найкращих сервісів. Саме щастя клієнта виводить компанії на новий рівень.
2. Ставтеся до співробітників як до власників
Джефф Безос завжди стверджував, що Amazon така, якою вона є, тому що ставиться до своїх співробітників як до власників компанії.
«Ми знаємо, що на наш успіх значною мірою вплинула наша здатність залучати та утримувати мотивованих співробітників, кожен із яких має мислити як власник і, отже, насправді бути ним».
Amazon долучає найкращих талантів з усього світу у всіх секторах: від маркетингу до інженерії.
3. Наймайте правильно
Ще одне правило, що стосується команди, говорить про те, що культура компанії найкраще формується першими співробітниками. Швидкість та трудова етика Amazon значною мірою були сформовані Безосом у перші дні. На це сильно вплинули перші члени команди, яких він найняв. За словами Джеффа, в співробітниках потрібно шукати одну спільну рису: бути правим.
«Мені потрібні люди, які мають рацію в більшості випадків. У бізнесі завжди краще бути правим, ніж розумним».
4. Знаходьте нові ринки з низькою конкуренцією
Джефф Безос вважав, що якби він міг зберігати і продавати книги в інтернеті в міру того, як він продовжував формуватися і розвиватися, то всі автори та видавці зрештою представили свої книги в його інтернет-магазині для продажу.
Сьогодні в світі все ще існує безліч проблем, які можна вирішити за допомогою нового мислення та підходу. Якщо ви знайдете новий ринок і нішу, яка тільки починає розвиватися, ви зможете досягти більшого успіху. Але пам’ятайте, що вам потрібно докласти всіх зусиль, щоб створити продукт, який вирішить проблему.
5. Розповідайте історію бренду
Amazon — це велика історія великої американської мрії, яка втілилася у життя. За кожною великою компанією стоїть гарна історія. У 90-ті роки створення компанії з гаража було чудовою розповіддю. Сьогодні це вже не так привабливо, бо багато засновників пішли цим шляхом. Продумати цікаву історію — це половина справи, важливо розробляємо стратегію, щоб донести її до своєї аудиторії.
6. Будьте вперті, але гнучкі
Бачення Amazon завжди було непохитним. Попри лиха, критику акціонерів, низькі доходи та продажі. Але при цьому Джефф Безос наполягає, що ви повинні бути гнучкими в деталях. Якщо пропозиція від когось із ради директорів, команди чи клієнта допомагає вам реалізувати свою стратегію, будьте готові дослухатись, але не відмовляйтеся від глобального бачення. За його словами, шляхи досягнення можна обговорити, але мета має залишитися тією ж.
«Будьте впертими у своїх поглядах, але гнучкі в деталях»
7. Не зациклюйтесь на конкуренції
Замість зациклюватися на тому, що роблять конкуренти, ви повинні зосередитися на потребах своїх клієнтів. Якщо ви надто багато уваги приділяєте конкурентам, ви забуваєте про мету, заради якої створювали свою компанію.
8. Прислухайтеся до всіх членів команди
У пошуку вирішення проблем усередині компаній керівники часто ігнорують поради чи пропозиції молодших членів команди. Безос радить прислухатися до кожного. Коли пропозиції та рішення надаються на основі фактів, розумно вислухати навіть найдосвідченішого члена команди.
9. Зосередьтеся на довгостроковій перспективі
Маркетологи повинні прагнути вибудувати довгострокову стратегію, щоб їхня компанія могла існувати тривалий час. Бренди, які працюють дуже довго, були випробувані та протестовані в суворих умовах та пережили важкі часи.
Не намагайтеся швидко заробити, особливо якщо це ставить під загрозу цінності вашої компанії. Бажання швидко заробити трохи грошей, щоб утримати компанію на плаву в перші дні — це зрозуміле та правильне рішення. Однак переконайтеся, що ваша стратегія обґрунтована і побудована на довгострокових цілях.
10. Не бійтеся зазнати невдачі
Джефф Безос пережив кілька грандіозних провалів. Телефон Amazon Fire обійшовся компанії у мільйони доларів, перш ніж вони припинили його випуск у 2015 році. Це лише приклад однієї з багатьох невдач.
Безос довів, що може пережити короткострокові поразки з високопіднятою головою і зосередитися на довгостроковій меті. Маркетологи повинні розуміти, що невдачі будуть у будь-якому разі.
11. Керуйте грошима дбайливо
Сенс стартапів у тому, щоб працювати якнайдовше. Замість того, щоб наймати більше людей для збільшення фонду заробітної плати, коли вам це не потрібно, використовуйте фінанси для покращення продукту та збільшення продажів. Уникайте непотрібних витрат і зосередьтеся на клієнті та продукті. Максимально покращіть механізми та системи, які збільшують продажі. Замість того, щоб намагатись найняти кожного талановитого співробітника, якого тільки можна знайти.
12. Підтримуйте спосіб мислення та культуру стартапу
За словами Джефа Безоса, секрет підтримки стартап-мислення та культури полягає в тому, щоб завжди залишатися орієнтованим на клієнта. Це пов’язано з тим, що стартапи ніколи не мають великих фінансів, щоб утриматися на плаву, якщо справи підуть погано. Все, що вони мають — клієнти, які довіряють компанії.
Google стала багатомільярдною компанією, проте все ще вважалася стартапом. Це стосується і Facebook. Amazon перейшла із зони стартапів у зону більших стартапів.
13. Використовуйте прості логічні рішення
Компанії можуть настільки покладатися на дані, що надто пізно приймають правильне рішення. У результаті вони можуть запровадити неправильне рішення у невідповідний час.
Джефф Безос не завжди покладається на дані. Він приймає рішення, ґрунтуючись на тому, наскільки воно є логічним, навіть якщо показники суперечать цьому. Статистика ніколи не переставала бути визначальним фактором бізнесу та відіграє величезну роль, проте дані мають свої обмеження.
14. Використовуйте правило двох піц
В Amazon не вітаються великі зустрічі, оскільки вони можуть бути вкрай непродуктивними, особливо коли в команді 15 осіб. Безос розробив правило двох піц на ранніх стадіях розвитку компанії, і вони досі дотримуються цього правила.
«Ми намагаємося створювати команди, в яких людей не більше, ніж їх можна було б нагодувати двома піцами. Ми називаємо це правилом команди двох піц».
Це скоротило збори до максимум семи-восьми осіб. Це зробило зустрічі коротшими та цілеспрямованішими. Компанії не повинні витрачати дорогоцінний час на безглузді зустрічі. Короткі та чіткі збори між невеликими командами покращують концентрацію, продуктивність, звітність та наступні дії.
15. Ставтеся до кожного дня як до першого
Джефф Безос вважає, що компанії, керівники яких не ставляться до кожного дня як першого, рано чи пізно приречені на провал. Тільки коли засновники та керівники визнають, що бояться і не знають, що робити, вони можуть розробити ефективні стратегії. Визнання того, що ви боїтеся невідомого, це перший крок до розуміння того, як вижити в цьому невідомому.