Які бувають маркетологи у 2022 році та як зрозуміти, хто вам потрібен?
04.10.2022
Редакція: Катя Лифиренко. Автор: Катерина Ліфиренко
Цифровий маркетинг зародився у 1990-х роках. З того часу галузь розвивалася з неймовірною швидкістю, породивши безліч різноманітних видів маркетингу: від маркетингу в пошукових системах до нейромаркетингу. Бренди можуть використовувати комбінацію цих тактик, щоб залучити свою цільову аудиторію та збільшити дохід. Але як зрозуміти, який маркетолог потрібний вашому бізнесу?
Стрімкий розвиток цифрового маркетингу та тенденції ринку призвели до появи безлічі різноманітних типів маркетологів, і в кожного з них свої сильні сторони. Попит на маркетологів із експертизою у конкретному напрямку зростає. Саме вузька спеціалізація дозволяє досягати максимального результату в маркетингових активностях. У цій статті ми розберемося в основних видах маркетингу та визначимо у чому особливість та специфіка кожного з типів маркетологів.
Зміст:
- Основні види маркетингу
- Типи маркетологів у 2022 році
- Як зрозуміти який маркетолог потрібний вашому бізнесу?
- Висновки
Основні види маркетингу
Почнемо з самого початку — визначимо основні типи маркетингу, щоб нам з вами було легше розібратися в багатогранності професії маркетолога.
Традиційний маркетинг
Традиційний маркетинг відноситься до просування бренду в офлайн-каналах, які існували до появи интернету. Наприклад, зовнішня банерна реклама, листівки чи ролики на радіо.
Вихідний маркетинг
Вихідний маркетинг відноситься до нав’язливого просування, такого як холодні дзвінки та електронні розсилки за списками покупок. Називається він «вихідним», тому що включає звернення до потенційних клієнтів незалежно від їх інтересу до товару або послуги. Інакше кажучи, це пряма реклама.
Вхідний маркетинг
Протилежність вихідному маркетингу — вхідний. Він орієнтований на залучення клієнтів, а не на їх відволікання. Більшість тактик вхідного маркетингу підпадають під цифровий маркетинг. Основні завдання цього виду маркетингу: приваблювати, залучати та радувати. Початкова мета — створити цінний контент та враження, які знайдуть відгук у цільової аудиторії та спровокують звернення до компанії.
Цифровий маркетинг
Цифровий маркетинг — це протилежність традиційному маркетингу. Для охоплення цільової аудиторії використовуються технології, які увійшли до нашого життя з появою інтернету. Компанії використовують різні цифрові канали, такі як пошукові системи, соціальні мережі, електронну пошту та сайти для комунікації з поточними та потенційними клієнтами.
Типи маркетологів у 2022 році
На основі цих видів маркетингу з’явилися різні типи маркетологів із більш вузькою спеціалізацією. Часто роль та обов’язки різних видів фахівців можуть перетинатися. Проте їхня цінність для бізнесу саме в експертизі в конкретному напрямку. Це дозволяє вибрати маркетолога, який розробить релевантну стратегію для цільової аудиторії.
Digital-маркетолог
Digital-маркетолог займається виключно цифровим простором та відповідає за використання різних онлайн-каналів для залучення потенційних клієнтів та підвищення впізнаваності бренду. До обов’язків digital-маркетолога входить:
- планувати, розробляти стратегію та управляти кампаніями цифрового маркетингу, включаючи SEO-просування, контент-маркетинг, email-маркетинг, маркетинг у соціальних мережах та PPC;
- визначати метрики та ключові показники ефективності (KPI);
- вимірювати ефективність та створювати звіти;
- шукати нові можливості для залучення потенційних клієнтів та збільшення конверсії;
- комунікувати з фахівцями, щоб максимізувати ефективність кампаній цифрового маркетингу, у тому числі з дизайнерами, розробниками, PPC та SEO фахівцями.
Інфлюенс-маркетолог
Інфлюенс-маркетолог — фокусується на комунікації із впливовими людьми та лідерами думок, які можуть вплинути на потенційних покупців. До обов’язків інфлюєнс-маркетолога входить:
- розробляти та реалізовувати стратегії маркетингу впливу та креативні кампанії;
- будувати відносини з відомими впливовими особами та лідерами думок;
- відвідувати відповідні заходи для нетворкінгу та ділових цілей;
- бути в курсі нових тенденцій, технологій та інфлюєнсерів;
- взаємодіяти з маркетинговою командою для створення та координації стратегій, які працюють в різних каналах.
Бренд-маркетолог
Бренд-маркетолог відповідає за загальний імідж продукту чи компанії. Основне завдання — підтримувати цілісність бренду у всіх маркетингових ініціативах та комунікаціях компанії. Це передбачає тісне співробітництво з іншими членами команди для адаптації стратегії бренду до цільового ринку. Бренд-маркетолог відповідає за позиціонування компанії, також до обов’язків спеціаліста входить:
- побудова стилю спілкування підприємства;
- створення концепції бренду на короткий та тривалий термін;
- допомога у розробці та запуску продукту;
- створення та управління рекламними кампаніями для підтримки актуальності продукту та брендингу;
- моніторинг конкурентів.
Контент-маркетолог
Контент-маркетолог відповідає за планування, створення та обмін цінним контентом для залучення та перетворення потенційних клієнтів у клієнтів, а клієнтів у постійних покупців. До обов’язків контент-маркетолога входить:
- аналізувати блоги та соціальні мережі конкурентів;
- працювати з текстом: написання статей, перевірка підготовленого матеріалу, seo-оптимізація тексту;
- зібрати команду авторів;
- домовлятися про репост статей на інші ресурси;
- складати контент-план;
- проводити аналіз цільової аудиторії;
- аналізувати метрики Google Analytics, які відповідають за розділ “Блог”.
Social media маркетолог
Social media маркетологи — це фахівці з маркетингу, які використовують платформи соціальних мереж для просування товарів чи послуг компанії. Вони часто використовують такі платформи, як Facebook, Instagram, Twitter та TikTok, щоб залучити нових клієнтів, взаємодіяти з поточними та анонсувати нові продукти. До обов’язків social media маркетолога входить:
- розробляти та контролювати загальну стратегію бренду в соціальних мережах;
- взаємодіяти з копірайтерами та дизайнерами для створення та публікації постів у соціальних мережах;
- відстежувати показники ефективності для кампаній у соціальних мережах, щоб оптимізувати продуктивність;
- бути в курсі тенденцій, технологій та кращих стратегій для соціальних мереж;
TikTok маркетолог
TikTok маркетолог — спеціалізується на просуванні бренду, продукту чи послуги у TikTok. Для цього маркетолог може використовувати різні тактики. Наприклад, маркетинг впливу, реклама в TikTok та створення органічного вірусного контенту. TikTok маркетолог допоможе:
- підвищити впізнаваність бренду за допомогою TikTok;
- створити спільноти в TikTok;
- продавати товари чи послуги через TikTok;
- отримати зворотний зв’язок від клієнтів та аудиторії;
- рекламувати товари та послуги цільової аудиторії.
Stories-маркетолог
Головне завдання stories-маркетолога — за допомогою креативних сторіс підвищити продажі, впізнаваність бренду, побудувати комунікацію з цільовою аудиторією тощо. Суть методики stories-маркетингу у сприйнятті сторіс як окремого повноцінного маркетингового каналу. До обов’язків цього маркетологів входить:
- розробити стратегію та контент-план;
- готувати віжуали та креативи;
- продумати смислову упаковку, key messages та tone of voice;
- аналізувати показники ефективності.
Ком’юніті-маркетолог
Ком’юніті-маркетолог відповідає за спілкування з аудиторією. Глобальне завдання ком’юніті-маркетолога — налагодити стосунки між брендом та аудиторією, підвищити довіру до бренду та збільшити його присутність в інтернеті. Для цього спеціаліст розробляє стратегію залучення користувачів до активного, ненав’язливого діалогу. До обов’язків можна віднести:
- щоденне спілкування з користувачами на сайті, у соцмережах, месенджерах;
- підтримка tone of voice бренду у всіх повідомленнях та взаємодіях, підтримка позитивного іміджу компанії.
- збір та аналіз зворотного зв’язку від учасників спільнот у соц. мережах;
- залучення нових членів спільноти;
- контроль мережевого етикету та інших норм поведінки, які відповідають правилам спільноти, захист особистих даних.
- підготовка аналітичних звітів з пропозиціями щодо покращення встановлених KPI.
Email-маркетолог
Email-маркетолог — це фахівець із цифрового маркетингу, який займається формуванням списків адрес електронної пошти, створенням електронних листів та залученням потенційних клієнтів за допомогою email-розсилки. Основні обов’язки email-маркетолога:
- створення та моніторинг маркетингових кампаній електронною поштою;
- оптимізація дизайну та макетів електронних листів, їх зручність для користувачів;
- вичитка ключових повідомлень для розсилки електронною поштою;
- складання списків email-адрес;
- відстеження електронних листів;
- відстеження та аналіз результатів кампаній.
Детальніше про email-маркетинг: Email-маркетинг. Що це? Цілі та елементи інструменту, особливості та переваги
Push-маркетолог
Завдання та роль push-маркетолога дуже схожі з е-mail-маркетологом. Різниця тільки в тому, що основний фокус фахівця на push-сповіщення. Маркетолог інформують цільову аудиторію про послуги та продукти бренду за допомогою браузерних повідомлень та розробляє для цього відповідну стратегію.
SMS-маркетолог
SMS-маркетолога можна порівняти з email або push-маркетологами. Основний акцент у стратегії sms-маркетингу — розсилка sms-повідомлень потенційним та поточним клієнтам.
Direct-маркетолог
Direct marketing — це маркетинг прямих комунікацій. Завдання директ-маркетолога вибудувати стратегію спілкування з аудиторією та реалізовувати її на практиці. Для цього фахівець використовує сервіси розсилки, SMS, push-повідомлень, сервіси веб-аналітики. Спеціалізація поєднує завдання email-маркетолога, push-маркетолога, sms-маркетолога та CRM-менеджера.
Affiliate-маркетолог
Affiliate маркетинг (з англ. Партнерський маркетинг) — метод просування товарів або послуг, при якому рекламодавець платить за конкретний результат. Наприклад, кількість сплачених замовлень. Affiliate-маркетолог працює із партнерськими програмами. Його завдання — привести якомога більше трафіку на сайт за допомогою взаємодій з партнерськими CPA-мережами та веб-майстрами. До обов’язків affiliate-маркетолога входить:
- шукати нових партнерів;
- розробляти стратегії просування;
- аналізувати кампанії та результати, пропонувати покращення;
- визначати, які партнери працюють ефективно, а які – ні;
- перевіряти якість трафіку від веб-майстрів;
Mobile-маркетолог
Mobile-маркетолог відповідає за розробку, впровадження та управління маркетинговими кампаніями для мобільного додатка. Обов’язки mobile-маркетолога можна порівняти з didgital-маркетологом. Більш вузька спеціалізація маркетолога дозволяє розробити стратегію просування для мобільного додатка. Це передбачає управління рекламним бюджетом для кампаній із встановлення додатків у Facebook Ads, Instagram Ads, Google Adwords, Apple Search Ads. А також відстеження результатів цих кампаній, адже метрики та сервіси аналітики відрізнятимуться від тих, що використовуються для сайтів.
SEO-маркетолог
На перший погляд може здатися, що роль та завдання SEO-маркетолога не дуже відрізняється від digital-маркетолога. В обох одні й ті самі цілі, а саме підвищення обізнаності та продажів. Проте у SEO-маркетолога більш технологічна роль, що робить його роботу набагато більш спеціалізованою. Загальні завдання SEO-маркетолога включатимуть:
- оптимізацію контенту на сайті;
- обговорення та погодження з SEO-фахівцями зворотних посилань;
- розробку SEO-стратегії;
- моніторинг сайту та аналіз користувачів;
- дослідження ключових слів;
- аналіз ринку.
Stealth-маркетолог
Stealth marketing (з англ. прихований маркетинг) — це маркетингова стратегія, яка рекламує продукт чи послугу користувачам, а вони про це навіть не підозрюють. Основне завдання stealth-маркетолога — викликати інтерес та ентузіазм аудиторії, щоб зробити її більш вразливою до прямої реклами в майбутньому. Це передбачає розробку відповідної стратегії та її впровадження за допомогою різних каналів (соціальні мережі, інфюєнсери тощо).
Чудовий приклад роботи stealth-маркетолога — реклама фільму “Воно”. Навіть якщо ви не чули про смертоносного клоуна з роману Стівена Кінга, цей знак гарантовано змусить вас як мінімум пошукати інформацію про фільм у Google.
Івент-маркетолог
Завдання івент-маркетолога — розробити стратегію просування бренду, продукту чи послуги з особистою участю чи режимі реального часу. Наприклад, онлайн або офлайн заходи, де компанії можуть брати участь як організатори, учасники або спонсори. Для цього івент-маркетолог використовує стратегії вхідного та вихідного маркетингу з рекламною метою.
Нейромаркетолог
Нейромаркетинг — це дослідження того, як мозок людей реагує на рекламу та інші повідомлення, пов’язані з брендом, шляхом наукового моніторингу активності мозкових хвиль, відстеження погляду та реакції шкіри. Завдання нейромаркетолога — проводити дослідження ринку, спрямовані на виявлення потреб, мотивів та переваг клієнтів, які не можуть виявити традиційні методи, такі як опитування та фокус-групи. До інших обов’язків нейромаркетологів можна віднести:
- тестування дизайну продукту;
- тестування користувальницького досвіду;
- A/B тестування для порівняння ефекту від схожої реклами;
- оптимізація заклику до дії, наприклад «Відвідайте наш сайт»;
- оцінка нейронного впливу зображень у рекламі;
- розробка маркетингової стратегії з урахуванням нейромаркетинга.
Як зрозуміти який маркетолог потрібний вашому бізнесу?
Отже ми з вами розібралися в основних видах маркетологів. Виникає логічне питання: як вибрати потрібного фахівця? Вибір маркетолога залежить від ресурсів компанії, аудиторії та сильних сторін бренду. Сьогодні багато маркетологів часто мають експертизу в кількох напрямках. Наприклад, digital-маркетолог може бути одночасно і mobile-маркетологом. Перед тим, як остаточно визначитися з маркетинговою командою, варто поставити собі кілька запитань:
- Які інструменти я можу дозволити собі з моїм маркетинговим бюджетом?
- Як моя цільова аудиторія відреагує на різні маркетингові підходи?
- Де мої маркетингові зусилля були успішними у минулому?
Наприклад, email-розсилка буде успішнішою для серйозних і консервативних брендів, тут також важливу роль відіграє наявність бази email-адрес. Тоді як молода аудиторія може бути більш сприйнятливою до креативних кампаній у соціальних мережах та модного відеоконтенту. Тобто, обираючи маркетолога в команду, необхідно враховувати аудиторію, рекламний бюджет, специфіку ніші та продукту.
Висновки:
- До основних видів маркетингу належать: традиційний, вихідний, вхідний, цифровий.
- Стрімкий розвиток цифрового маркетингу та тенденції ринку породили безліч різноманітних типів маркетологів, і в кожного їх свої сильні сторони.
- Саме вузька спеціалізація дозволяє досягати максимального результату у маркетингових активностях.
- Вибір відповідного бізнесу маркетолога залежить від ресурсів компанії, аудиторії та сильних сторін бренду.