Еволюція Чорної п’ятниці: історія виникнення від 50-х до ери цифрових технологій
26.11.2021
Редакція: Оля Сомова. Автор: Ольга Сомова
Чорна п’ятниця — це період наприкінці листопада, коли продавці виставляють частину товарів за найнижчими цінами. Що породило традицію та як змінювалася історія виникнення Чорної п’ятниці з початку зародження й до сьогодні, розповімо у цій статті.
Зміст:
1. Коротка історія виникнення Чорної П’ятниці
2. Історія Чорної п’ятниці — сучасний час
3. Значення та популярність Кіберпонеділка
4. Масовий перехід Чорної п’ятниці в епоху диджиталізації
5. Висновок
Коротка історія виникнення Чорної П’ятниці
Історія походження Чорної п’ятниці почалася 1941 року, коли президент Рузвельт підписав постанову, якою оголосив четвертий четвер листопада (замість останнього) національним святом Дня подяки. Це нововведення гарантувало американцям додатковий тиждень для святкових покупок.
У 1950-ті у Філадельфії щороку, одразу після Дня подяки, проводили футбольний матч між збірними армії та флоту США. Цього дня юрби туристів та вболівальників повністю переповнювали вулиці міста. Це не лише погіршувало трафік, а й створювало передумови для магазинних крадіжок. У поточній метушні встежити за товаром було складніше. Цими днями поліція працювала без вихідних й в посиленому режимі, а продавцям доводилося бути вдвічі пильнішими. З того часу в історії пішла назва Чорна чи “важка” п’ятниця.
Цікаво! Термін ” Чорна п’ятниця ” був запозичений з більш раннього періоду американської історії, коли 24 вересня 1869 двоє аферистів з Уолл-стріт (Д. Гулд та Д. Фіска) обвалили фондовий ринок, скуповуючи максимальну кількість національного золота. Про махінацію стало відомо у п’ятницю.
Пізніше чиновники Філадельфії вирішили ввести в історію визначення «Велика п’ятниця». Цим вони хотіли позбавитися нальоту негативу, пов’язаного з матчем. Однак звучна назва не прижилася й все залишилося як раніше. До кінця 1980-х термін Чорна п’ятниця поширилася по всій країні.
Помітивши, що продажі збільшуються наступного дня після Дня подяки, роздрібні торговці за межами Філадельфії надали поняттю «Чорна п’ятниця» позитивного значення, пов’язавши її з чорним чорнилом, яким зазвичай бухгалтери відзначали прибуток (червоним кольором вписувалися збитки). До 1990 року події «Чорна п’ятниця» було ще далеко до феєрії шопінгу, але у певних колах день вже набув в історії статусу неофіційного свята рітейлерів.
З роками історія виникнення Чорної п’ятниці набирала популярності. Продавці давали вищі знижки, а кількість охочих зробити вигідну угоду різко збільшувалася. У цей період Чорна п’ятниця нарешті набула сучасного вигляду, а міські та приміські торгові райони стали поповнюватися рекламою «сенсаційних» пропозицій. Величезні черги людей, які з ночі чекають шансу першими потрапити до магазину, стали звичною справою. Простежуючи історію виникнення, кожна Чорна п’ятниця була масштабнішою за попередню.
Істория Чорнї п’ятниці — сучасний час
У 2002 році Чорна п’ятниця стала “найпродаючішим” днем у році. В історії це породило й інше явище — «нездоровий» дух змагання серед покупців, які буквально розбивали табори на стоянках магазинів, щоб встигнути першими зробити покупку.
Побутова техніка, косметика, одяг та багато інших товарів іноді віддавалися просто за безцінь. Магазини робили все, щоб «збити» ціни конкурентів та залучити якнайбільше покупців. Це не могло залишитися поза увагою «за океаном» і Чорна п’ятниця “вийшла” на ринки інших країн, які не святкують День подяки. Торгова істерія набрала таких оборотів, що працівникам магазинів іноді доводилося збиратися до груп, щоб зуміти стримати тиск відвідувачів.
Оглядаючись на історію походження Чорної п’ятниці, сьогодні розпродаж не обмежується одним днем. Більшість магазинів починають відчиняти двері за добу до цього свята, іноді організовують Чорний тиждень знижок або “опускають” ціни за кілька днів раніше, включаючи вихідні. Широкою популярністю в історії став користуватися Кіберпонеділок — наступний перший день тижня після масштабного розпродажу та вихідних.
Значення та популярність Кіберпонеділка
Кіберпонеділок в історії виникнення Чорної п’ятниці асоціюється з розпродажами в онлайн-режимі. Вважається, що він пряме відображення тенденції останніх років — оцифровувати практично все, що відбувається у реальному світі. Перші спроби впровадження онлайн-знижок не давали запланованого результату. Проте, з поступовою популяризацією цифрових замовлень, Кіберпонеділок перетворився на “онлайн-феномен”.
З історії виникнення чорної п’ятниці покупці зрозуміли, що можуть легко уникнути скупчення людей, скандалів й підйому рано вранці, при цьому здійснювати святкові покупки в період Чорної п’ятниці. Історія походження призвела до того, що все більше людей стали робити вибір на користь діджітал-розпродажів.
У 2020 році вплив «Кіберпонеділка» та Чорної п’ятниці посилився черговим спалахом COVID-19, коли частина продавців та покупців знаходилася в режимі локдауну. Деякі з оффлайн точок пропонували розпродажі в Чорну п’ятницю, але попит був значно нижчим, ніж раніше.
Масовий перехід Чорної п’ятниці в епоху диджиталізації
На даний момент у понеділок після Чорної п’ятниці в інтернеті проводиться більше угод. Останніми роками компанії повідомляють, що прибутки в період розпродажів збільшилися вдвічі, а більше половини покупок проводяться з мобільних пристроїв.
Це пояснюється тим, що сучасна роздрібна сфера омниканальна. Люди оформляють замовлення зі смартфона з більшою ймовірністю, ніж у офлайн-точці. При цьому, частину магазинів користувачі відвідують для того, щоб особисто перевірити товари, переконатися в якості, а після найти вигідніші ціни в інтернеті.
Висновок
Історія походження Чорної п’ятниці як масштабного розпродажу має кілька посилань у минуле. Сьогодні ця подія як “лакмусовий папірець” — бренди можна перевірити на чесність й реальність знижок, що надаються. Подібні пропозиції — це можливість завоювати довіру та лояльність споживачів, а також вигадати оригінальну маркетингову ідею.
Важливо пам’ятати, що користувач обов’язково повернеться, якщо залишається позитивне враження від співпраці з брендом під час Чорної п’ятниці. Бізнес, який все ж таки йде на “обман”, може назавжди втратити аудиторію й не повернути лояльність клієнтів.
Також читайте інші статті в блозі Webpromo:
- Що шукають користувачі з усього світу в Google? Найпопулярніші запити 2021 року
- Тренди вірусного контенту в TikTok — дослідження SEMRush
- Трендові кольори на 2022 рік від Shutterstock для маркетологів і рекламодавців.
І підписуйтеся на наш Telegram-канал про маркетинг.