SWOT-аналіз компанії: що це таке, де його використовують, приклади
29.12.2022
Пандемія, фінансова та енергетична криза, війна – це умови, в яких живемо не лише ми, а й бізнес. Саме тому для майбутнього розвитку компанії вкрай важливо вміти оцінити її сильні та слабкі сторони, врахувати можливі ризики й загальну ситуацію на ринку і в країні. Допомогти вирішити цю складну, але корисну маркетингову задачу можна за допомогою SWOT-аналізу. Що це за інструмент, навіщо він потрібний і як його провести – розповідаємо далі у статті.
Зміст:
- Матриця SWOT
- Навіщо бізнесу потрібний SWOT
- Підготовка до SWOT-аналізу
- Створення SWOT-аналізу
- Приклад SWOT-аналізу маркетингового агентства
Матриця SWOT
Матриця SWOT або SWOT-аналіз – це інструмент стратегічного планування, який допомагає компанії оцінити свої слабкі та сильні сторони, потенційні можливості, а також загрози, пов’язані з роботою, конкуренцією і плануванням проєкту.
Під час проведення SWOT-аналізу аналізуються як внутрішні, так і зовнішні чинники впливу на бізнес та діяльність. Матриця SWOT може допомогти вам правильно використовувати свої переваги та досягти поставлених стратегічних цілей у поєднанні з іншими управлінськими інструментами.
SWOT – це абревіатура, що складається із чотирьох елементів.
Джерело: https://www.conwise.de
- S (Strengths) – це сильні сторони, тобто ті якості та характеристики вашого бізнесу, які дають йому порівняльну перевагу над іншими конкурентами. Це можуть бути як матеріальні ресурси (обладнання, фінансування тощо), так і нематеріальні (талановитий персонал, лояльність клієнтів, відмінна репутація).
- W (Weaknesses) – слабкі сторони, які знижують здатність вашої організації досягати своєї мети (наприклад, невмотивовані співробітники, відсутність чіткого бізнесу-плану, брак ресурсів). АЛЕ, якщо ви вчасно проведете SWOT-аналіз і виявите слабкі сторони, зможете швидко перетворити їх на сильні.
- О (Opportunities) – це можливості, які компанія може використовувати для розвитку (наприклад, новий досвід або нові технології). Якщо під час SWOT-аналізу зможете їх виявити, то отримаєте можливість набагато ефективніше використовувати свої сильні сторони.
- T (Threats) – це загрози або чинники, які не обов’язково залежать від самої компанії, але можуть завдати їй шкоди. SWOT-аналіз допомагає своєчасно виявити ці ризики та вжити запобіжних заходів. Таким чином, ви убезпечите компанію від загрози або мінімізуєте її наслідки.
Навіщо бізнесу потрібний SWOT
Зображення від vectorjuice на Freepik
Ефективне використання ресурсів. Оскільки кожна компанія має обмежений запас ресурсів, дуже важливо вміти ними правильно управляти. Зробити це можна шляхом оцінювання сильних сторін. Так ви розподілите ресурси таким чином, щоб це призвело до максимального зростання та прибутковості.
Поліпшення бізнес-операцій. Аналіз слабких сторін компанії допомагає критично подивитися на існуючі проблеми чи слабкі місця у роботі компанії. Саме завдяки цьому процесу ви можете запобігти стратегічним помилкам і постійно вдосконалюватися, а також знаходити нові можливості та способи просування свого бізнес-проєкту.
Робота із ризиками. Ви можете зіткнутися з різними загрозами, як від прямих конкурентів, так і тих, що йдуть ззовні (наприклад, зміни маркетингового середовища чи нормативно-правової бази). Але SWOT-аналіз допоможе вам підготувати компанію до будь-яких викликів, з якими їй доведеться зіткнутися.
Побудова конкурентної стратегії. SWOT-матриця може допомогти вам проаналізувати не лише свою компанію, а й компанію конкурента. Таким чином ви знайдете його слабкі місця та зможете використовувати їх у своїх цілях.
Підготовка до SWOT-аналізу
SWOT-аналіз – це мозковий штурм для топ-менеджерів або керівних позицій у вашій компанії, адже саме вони володіють необхідною для цього інформацією та можуть опрацювати сильні й слабкі сторони організації, а також різні варіанти подій (наприклад, розглянути діяльність компанії в умовах війни, у разі випередження конкурента за річним доходом або його відходу з ринку і тощо).
Що важливо врахувати під час підготовки до SWOT-аналізу?
- Залучіть до аналізу лінійних фахівців із різних структурних підрозділів компаній, чітко заздалегідь розподіливши конкретні завдання між відділами. За допомогою цих окремих даних ви зможете створити більш деталізовану SWOT-матрицю.
- Використовуйте для SWOT-матриці інформацію, яку отримали на основі наявних даних та статистики.
- Конкретизуйте свою мету проведення SWOT-аналізу. Це допоможе побудувати чітку систему запитань і рішень.
- Оцініть свою компанію збоку. Для цього проведіть інтерв’ю зі своїми клієнтами і обов’язково дізнайтесь, чому вони обрали вас, а не ваших конкурентів.
- Ранжуйте отриману інформацію. Впевнені, що у вас багато сильних сторін, можливостей і водночас вистачає ризиків та недоліків. Але коли складаєте SWOT-аналіз, розставте ці дані на основі їхньої пріоритетності та важливості впливу на ваш бізнес.
Створення SWOT-аналізу
Зображення від storyset на Freepik
Етап 1. Намалюйте квадрат і рівномірно розділіть його на чотири менших. Верхній лівий квадрат має позначати сильні сторони, верхній правий – слабкі, нижній лівий – можливості, а нижній правий квадрат – загрози.
Етап 2. Визначте свої сильні сторони. У відповідному квадраті перерахуйте власні конкурентні переваги. Допомогти їх визначити можуть наступні запитання:
- Що ми робимо краще за інших?
- Яка наша УТП?
- Якими унікальними ресурсами, на відміну від конкурентів, ми володіємо?
- Що конкурент вважає нашими сильними сторонами?
Етап 3. Проаналізуйте свої слабкості, ті фактори, що негативно впливають на ваш бізнес. Це може бути брак знань, навичок, обладнання, відсутність потрібних спеціалістів у команді тощо. Щоб визначити ці недоліки, поставте собі такі запитання:
- Що б клієнти покращили у вашому бізнесі?
- Що конкуренти можуть вважати вашими слабкими сторонами?
- Які процеси ви могли б поліпшити у своєму бізнесі?
Етап 4. Запишіть у відповідному квадраті потенційні можливості своєї компанії. Це ті зовнішні чинники, над якими ви не маєте прямого контролю, але вони можуть принести вам успіх: наприклад, зміна споживчих тенденцій, незапланована співпраця з відомими компаніями чи ЗМІ тощо.
Етап 5. Визначте та максимально спрогнозуйте будь-які загрози, з якими вже стикалася ваша компанія чи може зіткнутися у майбутньому. Наприклад, це може бути зниження кількості клієнтів, негативні відгуки та висвітлення вашої компанії у мережах, поява нових сильних конкурентів на ринку тощо.
Після того, як складете SWOT-матрицю, радимо спочатку оцінити сильні сторони та можливості. Це допоможе вам зрозуміти, як реалізувати нові завдання бізнес-проєкту та сприяти його розвитку. Після цього можете інтерпретувати слабкі сторони й загрози, щоб зрозуміти, які є проблеми та як їх відкоригувати.
Приклад SWOT-аналізу маркетингового агентства
Уявіть, що ви керуєте маркетинговим агентством, яке займається SEO, соціальними мережами та контент-маркетингом. Ви знаєте, що чудовий контент блогу, оптимізований для пошукових систем, може згодом принести вам більше потенційних клієнтів. Але ви не впевнені, чи це правильний крок. Тут і варто провести SWOT-аналіз, щоб зрозуміти, чи раціонально вкладати більше часу й ресурсів у контент вебсайту, аби збільшити кількість вхідних лідів?
Прикладом SWOT-аналізу в цьому випадку може бути наступна матриця:
На основі оцінювання цієї інформації ви разом із командою зможете проаналізувати свої плюси, виправити помилки та ухвалити необхідне рішення 😉