Головна » Блог » Податок на Google: що означає новий закон і як він вплине на ринок електронних послуг в Україні

Податок на Google: що означає новий закон і як він вплине на ринок електронних послуг в Україні

08.06.2021

Олексій Бакуменко, автор блогу Webpromo


3 червня 2021 року на засіданні парламенту був прийнятий законопроєкт №4184 про оподаткування підприємств-нерезидентів, які надають електронні послуги фізичним особам в Україні. У народі його назвали «податком на Google». Але в дійсності закон стосується куди більшого кількість техногігантів. Серед них Apple, Facebook, Adobe, Booking, Disney, Netflix, Amazon, Youtube та інші. Тепер всі вищезгадані і не тільки іноземні постачальники електронного контенту (в будь-якому його вигляді) зобов’язані відраховувати до скарбниці 20% ПДВ, якщо вартість наданих ними послуг перевищує 1 млн. Грн. на рік. У пояснювальній записці до закону зазначено, що раніше відсутність податку порушувало базові принципи оподаткування і створювало неконкурентну середу для платників-резидентів. Що станеться з ринком електронних послуг після вступу закону в силу і хто саме в кінцевому підсумку буде платити ПДВ читайте далі.

В Україні прийняли закон про податок на Google



Зміст:

  1. Що таке «податок на Google» і як це працює в інших країнах.
  2. Податок на Google в Україні: адаптація європейського досвіду.
  3. Що буде з ринком електронних послуг після вступу закону про податок на Google в силу.
  4. Висновки..

 

Що таке «податок на Google» і як це працює в інших країнах

Податок на Google — це законопроєкт №4184 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо скасування оподаткування доходів, отриманих нерезидентами у вигляді виплати за виробництво та / або розповсюдження реклами та вдосконалення порядку оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання нерезидентами електронних послуг фізичним особам.

Компанія-нерезидент — це компанія, у якої немає постійного представництва на території країни, в якій вона продає свої послуги.

Електронні послуги — це надання доступу до контенту через інтернет. Під контентом маються на увазі:

  • фото, відео, аудіо;
  • тексти, книги, онлайн-журнали;
  • доступ до додатків, сервісів, платформ на платній основі;
  • програмне забезпечення, його оновлення та дистанційне обслуговування;
  • надання реклами;
  • будь-які онлайн-ігри.

Україна є з кого брати приклад: близько 60-ти країн вже ввели подібний податок, і ще 10 готуються. Наш закон орієнтований на досвід країн ЄС: нерезиденти, які продають резидентам послуги в мережі на суму від 1 млн. Грн. в рік, зобов’язані зареєструватися в податковій як платники ПДВ (в Євросоюзі ТехноГігант теж зобов’язані реєструватися як платники податку).

Відсоткова ставка податку на Google в різних країнах коливається в межах 5-27%. Найбільш лояльні ставки встановлені в Тайвані, ОАЕ і Бахрейні. В Угорщині відрахування в бюджет найвищі 27% (докладніше читайте тут).

Важливо: багато країн, які встановили податок на Гугл, не мають порогової суми, з якої починається оподаткування. Зареєструватися як платник податку ТехноГігант зобов’язані після першої ж продажу. Так працює цей закон в ЄС, Великобританії, Південної Кореї, Росії, Білорусі, ОАЕ, Бахрейні, Австралії та Албанії.

Міжнародні IT-корпорації реагують на введення оподаткування передбачуваним зростанням цін. Наприклад, в цьому році Великобританія додатково встановила податок на електронні послуги (понад ПДВ) 2%. У відповідь на це Apple, Amazon і Google підвищили вартість обслуговування корпоративних клієнтів.

Що таке «податок на Google» і як це працює в інших країнах



 

Податок на Google в Україні: адаптація європейського досвіду

В Україні прийнятий законопроект №4184 багато в чому повторює попередню спробу обкласти податком інтернет-гігантів, зроблену в кінці 2019 роки (№2634). У документів слово в слово збігається порівняльна таблиця і пояснювальна записка. Однак у змісті самого проекту різниця є:

  • Податок на Google буде стягуватися у вигляді 20% ПДВ.
  • Нова редакція уточнює, що платити ПДВ будуть нерезиденти, у яких немає представництв в Україні.
  • У попередньому законопроекті передбачалося “податок на рекламу” (20%), який ФОП повинні були відраховувати до скарбниці при покупці рекламних послуг у нерезидентів понад ПДВ.
  • Згідно з попередньою редакцією не завжди було зрозуміло, хто буде платити податок на Google – ТехноГігант, посередники або споживачі їх послуг. Закон №4184 встановлює, що ПДВ будуть виплачувати тільки іноземні компанії або посередники.
  • Штраф за ухилення від податку складе повну вартість наданих послуг (в законопроекті №2634 він становив 8500 грн.)

Для комфортного Функціонування системи податкових службою буде запущений онлайн-сервіс «ПДВ для осіб-нерезидентів». Іноземні компании, Які продають послуги через інтернет в Україні (з оборотом до 1 млн. Грн. / Рік) зобов’язані будут реєструватіся в особістом кабінеті сервісу и Скласти спрощений податковий Декларацію. Відраховуваті ПДВ нерезиденти зможуть в доларах США або в євро.

Автори закону аргументують введення податку на Google тим, що це справедливо: наші компанії відраховують в казну ПДВ, а податкові потоки з іноземних корпорацій йдуть в держави, де розташовані їхні штаб-квартири. Крім того, поповнення бюджету від нового податку очікуються в розмірі 3 млрд. грн. в рік тільки від рекламних послуг.

Представники Facebook і Viber на зустрічі з ініціатором закону Данилом Гетманцева заявили про готовність платити так званий податок на Гугл в Україні. Про це розповів сам Гетманцев в інтерв’ю. Зокрема, стало відомо, що Facebook відраховує подібні податки вже в 20 юрисдикціях і має на озброєнні всі необхідні для цього інструменти.

Крайній термін реєстрації в якості платника ПДВ для нерезидентів в Україні — 31 березень 2022 року.

 

Що буде з ринком електронних послуг України після вступу закону про податок на Google в силу

Більшість споживачів електронних послуг великих закордонних компаній навіть не підозрюють про прийдешні зміни. Це звичайнісінькі люди, власники платних підписок Netflix і Youtube. Куди більшу тривогу відчувають компанії-посередники і ті, хто користується рекламними кабінетами Google і Facebook.

У 2019 податок на Google було впроваджено в Росії, і це викликало неабиякий переполох серед представників бізнесу. В Україні ситуацію істотно змінює те, що компанії-споживачі послуг нерезидентів і так платили податок на рекламу 20%, який новим законом був скасований.

Таким чином глобально для українського бізнесу нічого не зміниться: 20% податку на рекламу замінить 20% ПДВ. А ось споживачів послуг нерезидентів без посередників прийнятий закон вдарить по кишені: малоймовірно, щоб ТехноГігант зменшували свої доходи. Тому вельми очікувано підвищення цін на передплати і на інші інтернет-послуги на 20%. 

Деякі моменти в механізмі української податку на Google викликають питання, відповіді на які дасть тільки час:

  • Поріг в 1 млн. грн. Ця межа покликана захистити від оподаткування малий бізнес, але в той же час дає ТехноГігант простір для ухилення від податків шляхом залучення посередників. У більшості країн ЄС реєструватися в якості платника податків необхідно після першої ж продажу.
  • Синхронізація вступу закону в силу з його технічною реалізацією. На момент написання статті сервіс «ПДВ для осіб-нерезидентів» ще не запущений. Чи встигнуть його ввести в експлуатацію? Чи буде він працювати справно? І як нерезиденти будуть платити податок, якщо сервіс запустити не встигнуть?


 

Висновки

Наскільки доцільно введення податку на Google в Україні? З точки зору пересічного користувача — це чергова спроба поповнити бюджет за рахунок пересічних користувачів. І дійсно в перспективі можливе здорожчання інтернет-послуг. Але, якщо розглянути питання з усіх боків, то це спроба знизити відтік податкових відрахувань великого закордонного бізнесу з країни. Адже бюджет — це не чийсь приватний банк, це надбання держави, і його зміцнення сприяє державному розвитку. Крім того, введення податку в Україні — це крок в сторону євроінтеграції, так як з прийняттям закону 4184 країна повторює європейський досвід.

Що потрібно запам’ятати зі статті:

  • «Податок на Google» — некоректна назва закону, так як сам Google з 2007 року представлений в Україні як юридична особа і платить ПДВ, згідно з чинним законодавством. Саме тому для цієї компанії нічого не зміниться.
  • Податок на Google торкнеться ряду постачальників сервісів, представництв яких в Україні поки немає. Серед них можуть бути платні програми та ігри в Google Play або App Store, різні сервіси (такі як Netflix), постачальники ПО і т.д.
  • Україна — не першопроходець в питанні «податку на Google». Аналогічний закон є у всіх країнах першого світу і це наш крок в сторону євроінтеграції.
  • Нова стаття витрат у вигляді податку з’явиться у тих компаній, які постачають послуги українцям, але не мають офіційного представництва в Україні. Google в даному випадку як продавець реклами в інтернеті
  • Податок буде поширюється тільки на доход, отриманий іноземними компаніями від фізичних осіб. З Податкового кодексу буде виключено поправку про «податок на іноземну рекламу», що дозволить юридичним особам та ФОП не платити 20% ПДВ при купівлі послуг і контенту в іноземних компаній.

Нагадаємо, що агентство Webpromo ― офіційний партнер Google за статусом Premier та Facebook зі статусом Preffered в Україні. 

 

Також читайте інші статті в блозі Webpromo:

І підписуйтесь на наш Telegram-канал про маркетинг.

Последние материалы рубрики

Що таке SEO-тексти і як їх правильно писати? Навчіться, щоб опинитися в Топі Google

Що таке SEO-тексти і як їх правильно писати? Навчіться, щоб...

Розповімо про особливості роботи алгоритмів в пошукових системах, чому не кожен текст може бути SЕО-статтею, чим займається і що...

Офлайн-конверсії Facebook Ads і Google Ads. Як підвищити якість лідів?

Що таке офлайн-конверсія (offline conversion), як працює цей сучасний інструмент в інтернеті, соціальних мережах, як правильно і ефективно...

Performance Marketing в діджитал - тренди 2021, які потрібно запровадити ще "вчора"

Performance Marketing в діджитал – тренди 2021, які потрібно...

Як працює performance-маркетинг для бізнесу сьогодні, хто такий сучасний перформанс-маркетолог, ключові методи та підходи маркетингу в...

Google June 2021 Core Update: які зміни принесло оновлення основного...

2 червня Google викотив June 2021 Core Update ― першу частину із запланованого на літо поновлення ядра. Як апдейт вплинув на ранжування сайтів? Які...

Залишились питання?
Наші експерти готові відповісти на них

 

Зв’яжіться за вказаним нижче телефоном з нашим менеджером або скористайтеся послугою «Зателефонуйте мені». Ми зв’яжемося з вами найближчим часом.

Кожен в команді— майстер своєї справи
Ціную Webpromo за гнучкість
Команда Webpromo, як продовження нашого відділу маркетингу
Спокійний за просування своїх проєктів в інтернеті