Головна » Блог » Закон про цифрові послуги: що потрібно знати? Ключові пункти та тези

Закон про цифрові послуги: що потрібно знати? Ключові пункти та тези

12.05.2022

Ольга Сомова, редактор блогу Webpromo


Ринок цифрових послуг активно розвивається упродовж останніх років. Поширення дезінформації, шахрайства у мережі призводить до негативних наслідків. Новий Закон про цифрові послуги Digital Services Act (DSA) буде спрямований на врегулювання та контроль сфери діджитал. Правила стосуватимуться кількох категорій бізнесу, включаючи великий та інші онлайн-платформ. На сьогодні акт уже погоджено у Раді та Європарламенті. У статті збираємо головні тези та правила Закону про цифрові послуги, що важливо знати. А також коли він набуде чинності, хто буде його безпосереднім учасником і як загалом він вплине на цифровий світ.

Зміст:

  1. Закон про цифрові послуги що це?
  2. Цілі закону про цифрові послуги
  3. Коли закон набирає чинності? Коротка передісторія
  4. Хто входить до групи «нових правил»?
  5. Що таке системні ризики?
  6. Які нові зобов’язання мають виконувати компанії?
  7. Наслідки Закону про цифрові послуги. Що далі?
  8. Що означає закон для інтернет-реклами?
  9. Висновок: короткі тези

Закон о цифровых услугах



 

Закон про цифрові послуги що це?

Комісія Євросоюзу наприкінці квітня погодила новий законопроект Digital Services Act (DSA) або Закон про цифрові послуги (DMA) із членами Ради та Європарламенту. Вперше його представили ще у грудні 2020 року. Враховуючи стрімке зростання сфери діджитал, поширення хибної інформації, створення нових платформ, виникла потреба контролювати це питання і затверджувати жорсткі правила. Насамперед закон змінить положення великих техногігантів на ринку, що налічують понад 45 млн унікальних користувачів в місяць.

Закон про цифрові послуги вплине буквально на кожну соціальну мережу, пошукову систему та онлайн-ринок, що веде діяльність на території ЄС. В першу чергу, DSA спрямований на захист інтернет-користувачів шляхом встановлення «нового стандарту» для онлайн-платформ, відповідно до яких такі компанії, як Google, Meta (Facebook), нестимуть відповідальність за незаконний та шкідливий контент.

Більше того, DSA змусить онлайн-платформи ділитися інформацією про те, як працюють їхні алгоритми, впроваджувати процеси для швидкого видалення незаконних товарів та контенту, а також боротися з користувачами, які розповсюджують дезінформацію.

 

Цілі закону про цифрові послуги

Глобальною метою DSA вважають створення рівних умов для всіх, хто пов’язаний зі сферою діджиталу.

Цілі закону про цифрові послуги:

  1. Прагнення повного захисту прав користувачів в інтернеті.
  2. Абсолютна прозорість та системна звітність про діяльність підприємств, онлайн-платформ.
  3. Забезпечення шляхів для розвитку та конкурентоспроможності; малий та середній бізнес, старапи отримують можливість рости та масштабуватися.

Закон о цифровых услугах



Закон про цифрові послуги це історичний крок для діджитал світу. Як стверджують самі представники ЄС, законопроект задіює багато аспектів, включаючи інноваційну складову та характер регульованих суб’єктів. Він спрямований на захист цифрового простору від поширення нелегального контенту та забезпечення захисту прав користувачів. Пошукові системи, соціальні мережі та інші торгові майданчики повинні взяти на себе відповідальність за якість та контроль контенту, який вони випускають.

Головний принцип DSA — все, що є незаконним в офлайні, має бути незаконним та в онлайні.

 

Коли закон набирає чинності? Коротка передісторія

Вперше про законопроект про цифрові послуги заговорили ще 2019 року. Тоді це була ідея оновити діючу Директиву про електронну торгівлю від 2000 року. Новий закон мав включати правила щодо обмеження нав’язливої ​​реклами, неякісного контенту та дезінформації.

У грудні 2020 року Digital Services Act (DSA) було представлено Єврокомісією у вигляді законопроекту на розгляд. У квітні 2022 року Європарламент його погодив та схвалив. З боку Ради попередня політична угода підлягає затвердженню Комітетом постійних представників (Coreper) до проходження формальних етапів процедури прийняття.

Закон має бути ухвалений усіма законодавцями ЄС. Після цього його публікують в Офіційному журналі Європейського Союзу, через 20 днів після цього він набуває чинності. DSA діятиме на території Європейського Союзу через 15 місяців після набуття чинності, тобто з 1 січня 2024 року.

Щодо зобов’язань для великих онлайн-платформ та пошукових систем, то правила будуть застосовуватися з більш ранньої дати, тобто через чотири місяці після того, як вони будуть додані до цієї категорії.

 

Хто входить до групи «нових правил»?

Закон про цифрові послуги буде застосовуватися до всіх онлайн-посередників, які надають послуги в ЄС. Він передбачає справедливі правила для різних компаній за обсягом. Це означає, що зобов’язання пропорційні характеру відповідних послуг та адаптовані до його користувачів. Наприклад, до великих онлайн-платформ, пошуковим системам будуть застосовуватися суворіші вимоги.

Закон о цифровых услугах



Щоб забезпечити розвиток стартапів та малих підприємств на внутрішньому ринку, мікро- та малі підприємства з меншою кількістю користувачів (до 45 млн. на місяць) будуть звільнені від деяких зобов’язань. Усі цифрові послуги, які ведуть бізнес у ЄС, підпадають під дію DSA, незалежно від того, де засновано бізнес. Якщо компанія «виростає» з малого та середнього бізнесу у великий, то вона має легальний перехідний період терміном у 12 місяців.

Категорії послуг, що підпадають під дію закону, поділені на 4 основні групи:

  1. Послуги посередника це інтернет-провайдери, реєстратори доменів.
  2. Послуги хостингу хмарні послуги та веб-хостинг.
  3. Онлайн-платформи, які є сполучною ланкою між продавцем та споживачем. До них відносяться маркетплейси (e-commerce), соціальні мережі, магазини додатків, платформи спільної економіки (колаборації).
  4. Великі онлайн-платформи, що несуть високі ризики поширення незаконного контенту та заподіяння шкоди суспільству (платформи, що охоплюють понад 45 млн. користувачів на місяць).

 

Що таке системні ризики?

Для великих компаній закон про цифрові послуги вводить зобов’язання щорічно аналізувати системні ризики, а також шукати способи їхнього зниження. Це означає постійний моніторинг існуючих ризиків та їх усунення. Вони пов’язані:

  • із поширенням нелегального контенту;
  • негативним впливом на права користувача, у тому числі гендерну приналежність, вік (повноліття), наслідки для фізичного та фізичного здоров’я;
  • застосування маніпуляцій послугами, що порушує демократичні засади та порушує суспільну безпеку.

Про системні ризики варто задуматися таким корпораціям як:

  • Google
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • TikTok
  • Apple
  • Spotify
  • Microsoft
  • Amazon

Усі вони перетнули рубіж у 45 млн користувачів на місяць. Наприклад, згідно зі статистикою Statcounter Google займає 92,04% ринку пошукових систем у ЄС. До пошукової системи буде застосовуватися найвищий рівень врегулювання відповідно до нового Закону.

Закон о цифровых услугах

Facebook, що зафіксував у першому кварталі 2022 року понад 307 млн щоденних користувачів, також потрапляє в категорію бізнес, що “суворо оцінює”.

 

Які нові зобов’язання мають виконувати компанії?

Якщо говорити про ключові правила Закону про цифрові послуги, то існують конкретні зобов’язання для кожної з категорій. Чим більший бізнес, тим більше пунктів виконання зобов’язань.

Бізнес, що виконує посередницькі послуги, включає наступні вимоги:

  • Звітність про прозорість;
  • Вимоги щодо умов надання послуг з урахуванням основних прав;
  • Співпраця з національною владою;
  • Контактні особи та законний представник (за потреби).

Хостинг-сервіси повинні дотримуватися вищевикладеного, плюс додатково:

  • Повідомлення, дія та зобов’язання щодо надання інформації користувачам;
  • Повідомляти владу про кримінальні правопорушення.

Наступна група, крім перших 6 пунктів, зобов’язується також виконувати:

  • Механізм подання та розгляду скарг та відшкодування збитків, а також позасудове врегулювання спорів;
  • Довірені флаггери;
  • Заходи проти образливих повідомлень та зустрічних повідомлень;
  • Прозорість рекомендаційних систем;
  • Прозорість онлайн реклами для користувачів;
  • Заборони таргетованої реклами для дітей та реклами, що базується на особливостях користувачів.

Існують особливі зобов’язання для торгових майданчиків, у тому числі перевірка облікових даних сторонніх постачальників та відповідність вимогам дизайну. Вони підлягають вибірковій перевірці.

Закон о цифровых услугах



Категорія великих онлайн-платформи повинні дотримуватися всього вищезгаданого, а також несуть відповідальність за:

  • Зобов’язання з управління ризиками та кризове реагування;
  • Зовнішній та незалежний аудит, функція внутрішньої відповідності та громадська підзвітність;
  • Вибір користувача, щоб не отримувати рекомендації на основі профілювання;
  • Обмін даними з органами влади та дослідниками;
  • Норми поведінки;
  • Співпраця у кризових ситуаціях.

Якщо говорити загалом, то DSA є нормативною базою, яка встановлює правила по помірному змісту, розміщення реклами, використання алгоритмічних процесів (великим «гравцям» доведеться пояснювати користувачам, як працюють їх алгоритми).

Відповідно до DSA, цифрові сервіси штрафуються за порушення правил — до 6% від їх річного обороту. За подальше недотримання правил закон передбачає заборону на ведення діяльності на території ЄС.

 

Наслідки Закону про цифрові послуги. Що далі?

Представники комісії заявляють, що Закон про цифрові послуги:

«…створить горизонтальні правила для забезпечення підзвітності, прозорості та громадського контролю над тим, як онлайн-платформи формують інформаційний простір, у якому процвітає наше суспільство».

DSA визнано підвищити ефективність захисту прав споживачів у діджитал-просторі, включаючи свободу слова, гендерну та релігійну приналежність, політичні погляди та інші фактори. Закон передбачає жорсткіший контроль за великими онлайн-платформами, які охоплюють велику кількість населення ЄС, а також дозволить спростити процеси видалення нелегального контенту.

Крім цього, закон включає такі заходи як:

  • протидія незаконним товарам, послугам та контенту в інтернеті;
  • заборона на певні види таргетованої реклами;
  • заборона розміщення та публікації у мережі матеріалів сексуального характеру;
  • відкриває доступ до ключових даних для досліджень:
  • створює структуру нагляду усунення складності онлайн-пространства.

 

Що означає закон для інтернет-реклами?

Комісія Європарламенту стверджує, що управління великими онлайн-платформами стало проблематичним, оскільки вони перешкоджають «здоровій» конкуренції та робить становище малого та середнього бізнесу, стартапів у невигідне становище. Малі підприємства залежать від великих платформ для модерації повідомлень та рейтингу контенту.

Такі платформи як Google і Facebook мають ключі до доступу до споживчих даних, що генеруються в результаті цих дій, а також використовують цю інформацію для задоволення власних інтересів. Частково закон про цифрові послуги зрівнює правила гри, зробивши внутрішню роботу алгоритмів реклами та ранжування прозорішою.

Закон о цифровых услугах



При цьому Закон цифрових ринків (DMA — Digital Markets Act), що входить до пакету законопроекту, зобов’яже великі онлайн-платформи надавати малим підприємствам доступ до певних даних. Комісія обіцяє, що ці два акти забезпечать більш безпечне та підзвітне онлайн-середовище для всіх.

DSA та DMA становлять дві ключові опори європейської моделі цифрового регулювання на основі головних європейських цінностей. Поява цифрових гігантів роблять виклик всьому діджітал-простору, захисту користувачів. Ці два акти зберігатимуть баланс, що забезпечує стабільність у цифровій економіці.

 

Висновок: короткі тези

  • Закон про цифрові послуги покликаний захищати інтернет-користувачів шляхом встановлення «нового стандарту» для онлайн-платформ;
  • Ціль акту — створення рівних умов для всіх, хто пов’язаний зі сферою діджитал.
  • Головний принцип DSA — все, що є незаконним в офлайні, має бути незаконним та в онлайні.
  • Закон уже погоджений і набуде чинності з 1 січня 2024 року
  • Закон передбачає 4 групи, до яких будуть застосовуватись зобов’язання: онлайн-посередники, що надають послуги в ЄС, послуги хостингу, онлайн-платформи, що пов’язують продавця та споживача (e-commerce, соціальні мережі, магазини додатків, платформи спільної економіки та великі онлайн-платформи (Google, Facebook та інші, що охоплюють понад 45 млн користувачів щомісяця)
  • Для кожної групи існує окрема низка зобов’язань, прописані в законодавстві;
  • Закон має підвищити ефективність захисту прав користувачів у діджитал-просторі, включаючи свободу слова, гендерну та релігійну приналежність, політичні погляди та інші фактори;
  • Закон встановлює жорсткіший контроль за великими онлайн-бізнесом;
  • DSA зрівняє правила розміщення реклами, зробивши внутрішню роботу алгоритмів реклами та ранжування більш прозорою.

 

Також читайте інші статті в блозі Webpromo:

І підписуйтеся на наш Telegram-канал про маркетинг.

Последние материалы рубрики

Think with Google

Тенденції пошуку в Google на 2022 рік

Як змінився вектор пошуку у 2022 році? Think with Google опублікував тенденції, які допоможуть відстежувати поведінку споживачів

Через нові правила реклами половина маркетологів...

Новий звіт Bango The App-ocalypse показав, що маркетологи зазнають негативного впливу на свій прибуток у зв'язку з новими правилами реклами та...

дослідження Semrush

Найбільш швидко зростаючі галузі малого та середнього...

Які ніші вважаються лідерами у сегменті малого та середнього бізнесу? Дослідження визначило ТОП відвідуваних сайтів та ефективні...

Огляд сервісів CRO. Функціональність інструментів за...

Повний перелік всіх потрібних сервісів для оптимізації конверсії. Набір інструментів для аналітики, збору даних, оформлення та...

Залишились питання?
Наші експерти готові відповісти на них

 

Зв’яжіться за вказаним нижче телефоном з нашим менеджером або скористайтеся послугою «Зателефонуйте мені». Ми зв’яжемося з вами найближчим часом.

Кожен в команді— майстер своєї справи
Ціную Webpromo за гнучкість
Команда Webpromo, як продовження нашого відділу маркетингу
Спокійний за просування своїх проєктів в інтернеті